כבישי ישראל, ובכללם העולם כולו, הם זירת התרחשות בלתי פוסקת. בכל רגע נתון, מישהו נפגע. לפעמים, זה קורה בנסיבות פשוטות. רגע אחד של חוסר תשומת לב, וזהו. אבל מה קורה כשאתם מוצאים את עצמכם בעיצומה של תאונה? וגרוע מכך, הצד השני פשוט לא מבוטח. או אולי הרכב בכלל נעלם. דמיינו את הפחד. את הבלבול. את חוסר האונים. רבים מרימים ידיים ברגע כזה. הם חושבים שהכל אבוד. שהפיצויים? הם חלום רחוק. אלא שזה פשוט לא נכון.
המאמר הזה כאן כדי להפוך את הקערה על פיה. הוא יספר לכם את כל הסודות. את כל הכלים. הוא יראה לכם שיש דרך. אפילו כשהמצב נראה אבוד, כולל מקרים מורכבים של תאונות דרכים ללא ביטוח. אתם עומדים לגלות עולם שלם של ידע. ידע שיעניק לכם כוח. ידע שישנה את התמונה מקצה לקצה. תתכוננו לשנות את הפרספקטיבה שלכם.
תאונת דרכים ללא ביטוח? זה לא סוף הסיפור – 9 דברים שישנו את כל מה שחשבתם
אנחנו חיים במדינה מודרנית, עם חוקים שמטרתם להגן עלינו. אחד החוקים המרכזיים הוא חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת”ד), תשל”ה-1975. חוק זה נועד להבטיח שכל נפגע בתאונת דרכים יקבל פיצוי על נזקי הגוף שנגרמו לו, וזאת ללא קשר לשאלת האשמה בתאונה. נשמע פשוט, נכון? ובכן, לרוב זה כך.
אבל מה קורה כשמגלים שהרכב הפוגע, או חלילה הרכב שלכם, נסע ללא ביטוח חובה תקף? כאן מתחיל סיפור אחר לגמרי. סיפור שרבים מאמינים שהוא סוף הדרך. שהכסף אבוד. שהצדק? הוא רק מילה בספר חוקים. בואו ננפץ את המיתוסים ונבין את המציאות המלאה.
1. המיתוס הגדול מכולם: “אין ביטוח, אין פיצויים!” – ומי באמת משלם את המחיר?
זהו המשפט הראשון שעולה בראשם של רבים. הפחד משתק. הרי ביטוח חובה הוא ההבטחה לפיצוי. בלעדיו, מי ישלם? ובכן, כאן נכנס לתמונה אחד הגופים המרכזיים והחשובים ביותר במדינת ישראל, שאחראי בדיוק על סיטואציות כאלו. הוא פועל מאחורי הקלעים, לעיתים קרובות ללא ידיעת הציבור הרחב. תכירו את “קרנית”. היא לא חברת ביטוח, ובטח לא קרן צדקה. היא תאגיד שהוקם מכוח החוק, שמטרתו לספק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים במקרים בהם אין חברת ביטוח שאחראית לכסות את הנזקים.
אז מי משלם את המחיר? בסופו של דבר, כולנו משלמים. כל חברת ביטוח שמוכרת פוליסות ביטוח חובה בישראל מעבירה סכום מסוים לקרנית, וכך היא מתממנת. זוהי רשת ביטחון חשובה וחיונית, שמבטיחה שאף נפגע לא יישאר ללא מענה, גם במצבים הכי מורכבים. זוהי למעשה סולידריות חברתית במיטבה, שמבטיחה שאסון אישי לא יהפוך לקטסטרופה כלכלית.
2. קרנית: השומרת הנסתרת של נפגעי תאונות דרכים – מתי היא באמת נכנסת לתמונה?
כפי שהוזכר, קרנית היא הגוף שאליו פונים במצבי קיצון. אבל מתי בדיוק היא נכנסת לתמונה? לא בכל מקרה של חוסר ביטוח. ישנם קריטריונים ברורים שרק עמידה בהם תאפשר לכם לדרוש פיצוי מקרנית. הדבר החשוב ביותר הוא לזכור שקרנית היא המוצא האחרון, ופונים אליה רק כאשר כל האפשרויות האחרות מוצו או אינן קיימות. אל תצפו שהיא תקבל אתכם בחיבוק אם פספסתם צעד קריטי אחר. היא עובדת לפי כללים ברורים ונוקשים.
- הרכב הפוגע נסע ללא ביטוח חובה תקף: זהו המקרה הקלאסי. נסעתם, מישהו פגע בכם, ולצערכם גיליתם שאין לו ביטוח.
- הרכב הפוגע אינו ידוע (תאונת “פגע וברח”): אחד המקרים המכאיבים ביותר. אתם נפגעים, הרכב נעלם, ואין למי לפנות. קרנית היא הכתובת.
- הרכב המעורב בתאונה נגנב: הרכב שגרם לתאונה היה גנוב בזמן האירוע. הבעלים המקורי מן הסתם לא יישא באחריות, והגנב לא מבוטח. קרנית נכנסת לתמונה.
- הנהג הפוגע אינו ידוע או נעלם: נניח שהרכב ידוע, אך הנהג נעלם או אינו ניתן לזיהוי. זהו מצב מורכב, אך גם כאן קרנית יכולה להיות הפתרון.
חשוב לזכור: קרנית לא תפצה את מי שנהג ברכב ללא ביטוח חובה. אם אתם הנהגים והרכב שלכם לא היה מבוטח, הפיצוי לכם כנהגים לא יגיע מקרנית. זהו כלל ברזל. יחד עם זאת, נוסעים שהיו איתכם ברכב, גם אם הוא לא מבוטח, וגם אם ידעו שאין ביטוח ברכב יכולים לזכות לפיצוי מקרנית כאשר חשוב להדגיש שקרנית תגיש תביעה כנגד בעל הרכב הרשום, מתיר השימוש והנהג.
3. 5 טעויות קריטיות שאסור לעשות אחרי תאונה ללא ביטוח – ואיך להימנע מהן?
ברגעים של לחץ ובלבול, קל לעשות טעויות שיכולות לעלות ביוקר. כשאנחנו מדברים על תאונה ללא ביטוח, הלחץ עולה שבעתיים. אל תתנו לפאניקה לשלוט. הנה 5 דברים שאסור לכם לעשות, ואיך דווקא במצבים כאלה, כל פרט קטן הופך לזהב טהור:
- לא לדווח למשטרה: זו הטעות הנפוצה והחמורה ביותר. כל תאונת דרכים, בטח ובטח כזו ללא ביטוח או תאונת פגע וברח חייבת להיות מתועדת ע”י המשטרה. הדו”ח המשטרתי הוא ראיה קריטית להוכחת התרחשות התאונה. בלי זה, יהיה לכם קשה מאוד להוכיח לקרנית (או לכל גוף אחר) שהאירוע אכן התרחש. במקרים של פגע וברח מוטלת על הנפגע חובה לפעול בשקידה סבירה כד לאתר את הרכב הפוגע.
- להזניח תיעוד רפואי: גם אם “קצת כואב” או “זה יעבור”. גשו לבדיקה רפואית מיד לאחר התאונה. ספרו לרופא בדיוק על כל הכאבים והמגבלות, גם הקלות ביותר. אל תתביישו או תמעיטו בערך הכאב. תיעוד רפואי רציף ומפורט הוא הבסיס לכל תביעת נזקי גוף.
- לוותר על איסוף ראיות מהשטח: תמונות, סרטונים, פרטי עדים. כל אלו הם קריטיים. צלמו את זירת התאונה מכל זווית אפשרית, את מיקום הרכבים, את הנזקים. רשמו פרטי קשר של עדים, גם אם הם “סתם עברו”. במקרים של רכבים ללא ביטוח או תאונות “פגע וברח”, כל פיסת מידע היא חיונית.
- לנסות “לסגור” את העניין לבד: גם אם הצד השני נחמד, ואפילו מציע פיצוי כלשהו. אל תחתמו על שום מסמך ויתור ולא תקבלו שום סכום כסף ללא ייעוץ משפטי. אתם עלולים לוותר על זכויות ששווים הרבה יותר, או לחילופין, למצוא את עצמכם מתמודדים עם בעיות שלא צפיתם.
- להתמהמה בפנייה לייעוץ משפטי: הזמן הוא קריטי. ישנן תקופות התיישנות. ככל שתפנו מוקדם יותר, כך הסיכוי לאסוף ראיות טריות ולקבל את הטיפול המשפטי הנכון עולה. עורך דין המתמחה בתחום יידע להדריך אתכם מהרגע הראשון ולמנוע מכם טעויות יקרות.
4. איך מתנהל מסע הצדק: מהרגע הראשון ועד הפיצוי (ומה משרד עורך דין “אחר” עושה בשבילכם?)
הליכי תביעה מול קרנית, או מול כל חברת ביטוח אחרת, הם מורכבים. הם דורשים ידע משפטי עמוק, הבנה רפואית, ולעיתים קרובות גם הבנה טכנית והנדסית. זה לא משחק קל, וחברות הביטוח (וכן, גם קרנית) הן גופים רבי עוצמה עם עורכי דין מנוסים. הנה כמה שלבים בתהליך, ואיך עורך דין מומחה בתחום הופך את הקערה על פיה:
- איסוף וניתוח הנתונים: לא רק מה שברור. עורך דין מיומן יודע לחפור עמוק. הוא בוחן דוחות משטרה, עדויות, תיעוד רפואי, ואף יודע לזהות נקודות תורפה או חוזקה על בסיס ידע טכני והנדסי שאינו מובן מאליו. האם הייתם בתאונת עבודה? האם מעורב ציוד מכני כבד? כל פרט יכול לשנות את התמונה מקצה לקצה.
- בניית תיק תביעה חזק: זהו לא רק מסמך. זו יצירת מופת משפטית. היא כוללת ניסוח מדויק, ציטוט סעיפי חוק רלוונטיים, ובעיקר – הצגת הסיפור שלכם בצורה אמינה ומדויקת, המגובה בראיות מוצקות. כאן נכנסת לתמונה ראייה אסטרטגית, היכולת לחשוב כמה צעדים קדימה.
- ליווי רפואי וחוות דעת מומחים: פגיעות גוף דורשות הערכה רפואית מעמיקה. עורך דין מקצועי עובד עם רשת של מומחים רפואיים מהשורה הראשונה, שיכולים לספק חוות דעת רפואיות אובייקטיביות, קריטיות לקביעת שיעור הנכות והפיצוי. לא פעם, ועדת רפואית של המוסד לביטוח לאומי היא רק ההתחלה.
- ניהול המשא ומתן: לפני שמגיעים לבית המשפט, לרוב מתנהל משא ומתן. חברות הביטוח (וקרנית) ינסו להגיע לפשרה. עורך דין עם ניסיון רב יודע לזהות את “השורה התחתונה” שלהן, לנהל מו”מ אסרטיבי, ולא לוותר על שקל אחד שמגיע לכם. הוא לא חושש לדחות הצעות נמוכות.
- ייצוג בבית המשפט (אם נדרש): במקרים בהם המשא ומתן לא מניב תוצאות הוגנות, או כשהתיק מורכב במיוחד, פונים לבית המשפט. ייצוג בבית משפט דורש ניסיון רב, מיומנות, ויכולת להציג את הטיעונים בצורה משכנעת מול שופט. זוהי אמנות בפני עצמה.
5. זכויות שלא הכרתם: 3 ערוצי פיצוי נוספים שחייבים למצות!
פיצוי מקרנית או מחברת ביטוח זה דבר אחד, אבל אסור לשכוח שהנזק שנגרם לכם בתאונה עשוי להקנות לכם זכויות נוספות, לעיתים קרובות משמעותיות לא פחות. עורך דין מומחה בתחום נזקי הגוף אינו מתמקד רק בערוץ הפיצוי המיידי, אלא רואה את התמונה המלאה. הוא יודע “לרדוף” אחרי כל שקל שמגיע לכם, מכל מקור אפשרי:
- המוסד לביטוח לאומי: אם התאונה אירעה בדרך לעבודה, מהעבודה, או במהלכה – היא מוגדרת כ”תאונת עבודה”. במקרה כזה, אתם זכאים לפיצויים וקצבאות מהמוסד לביטוח לאומי (דמי פגיעה, נכות מעבודה, שיקום, ועוד). גם אם לא מדובר בתאונת עבודה, ייתכן שתהיו זכאים לקצבת נכות כללית או שירותים מיוחדים. ייצוג בוועדות רפואיות בביטוח לאומי דורש ידע וניסיון רב.
- פוליסות ביטוח פרטיות: האם יש לכם ביטוח חיים, אובדן כושר עבודה, ביטוח תאונות אישיות, או פנסיה הכוללת רכיב נכות? רבים שוכחים או פשוט לא יודעים שפוליסות אלו יכולות להוות מקור פיצוי משמעותי. עורך דין מומחה יבחן את כל הפוליסות שלכם וידאג למצות את כל הזכויות.
- זכויות שיקום וליווי מקיף: פגיעות גוף קשות, כמו מצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה, או קטיעות, דורשות שיקום ארוך ומקיף. זה לא רק כסף. זה ליווי אישי, התאמות דיור, סיוע ברכישת ציוד ניידות, ודאגה לפרוטזות מהטובות והמתקדמות ביותר מבחינה טכנולוגית, גם אם הן לא נכללות בסל הבריאות. זהו חלק בלתי נפרד מהתהליך, ורק מי שרואה את התמונה השלמה יכול להבטיח אותו.
6. למה דווקא הידע הטכני וההנדסי יכול להפוך את הקערה לטובתכם?
במיוחד בתיקים שבהם מעורבת קרנית, ובמקרים שיש בהם מחלוקות באיזה טרקטור נסע הנפגע או האם רכב מסויים הינו רכב מנועי שנכנס להגדרה בחוק הפלת”ד ידע טכני והנדסי הוא קריטי למציאת פתרון בתיקים וגילוי האמת.
כך לדוגמא ייצג עו”ד אסל מפעיל טרקטור שהתהפך, לאותו המעסיק היו שני טרקטורים זהים, מאותו הדגם של אותו היצרן. אחד היה מבוטח בביטוח חובה והשני לא. נהג הטרקטור לא ידע להגיד על איזה מהם הוא נהג ובעקבות כך חלה מחלוקת קשה בין חברת ביטוח מנורה לקרנית.
את המחלוקת הזו פתר עו”ד אסל שהינו מומחה בתחום טרקטורים וציוד חקלאי והסביר כי לטרקטור אחד היו גלגלי ריסוס ולטרקטור שני היו גלגלי חריש. ולכן בהינתן העובדה שהנהג טען שנסע לרסס חלקת בצל היה ברור שלא ניתן היה להיכנס לחלקת בצל עם טרקטור בעל גלגלי חריש רחבים. כך למעשה בדרך טכנית חשפנו את הכלי המעורב בתאונה – סוגיה שנוגעת גם למקרים מורכבים של תאונות דרכים ללא ביטוח – וחברת מנורה נותרה חסרת אונים ואולצה לשלם את הנזק. ערעור שלה גם לבית המשפט המחוזי בבאר שבע וגם לבית המשפט העליון נדחה.
כשעורך דין מגיע עם ידע כזה, הוא לא רק מבין את החוק. הוא מבין את המציאות בשטח. הוא יכול לזהות כשלים הנדסיים, ליקויים בבטיחות, או נסיבות תאונה שלא עולות על דעתם של עורכי דין מן השורה. חברות הביטוח והקבלנים מתקשים להתמודד עם רמת ידע כזו. זה מאפשר למשפחות הנפגעים וההרוגים לשלוט בהליך המשפטי, לנתב אותו על פי רצונם, ולא להיות מונעות על ידי חברות הביטוח.
7. כשהנפגע הופך לשחקן המרכזי: שליטה, אסטרטגיה וראייה כלכלית!
אחת הטעויות הנפוצות היא שהליך משפטי הוא סוג של “הגרלה”. נותנים את התיק לעורך דין, מקווים לטוב, ומחכים. אבל משרד עורכי דין שבאמת דואג לכם, מנהל את התיק אחרת לגמרי. הוא מנהל אותו בראייה אסטרטגית, כמה צעדים קדימה. זה לא רק לזכות בתביעה, אלא לזכות בדרך הטובה ביותר, המהירה ביותר והיעילה ביותר עבורכם.
זה כולל:
- חשיבה יצירתית: לא רק לדבוק בפרוטוקול, אלא למצוא דרכים חדשניות להוכיח את הנזק ולהבטיח את הפיצוי המקסימלי.
- חוכמה וניסיון חיים: ההבנה שאנשים הם לא רק “תיקים”. יש סיפור חיים מאחורי כל פגיעה, וצריך להתייחס לכל אחד ברגישות ובחכמה.
- ראייה כלכלית של ההליך: להבין את ההשלכות הכלכליות של כל צעד משפטי, ולשאוף לתוצאה שתבטיח את עתידכם הכלכלי ככל הניתן.
כתוצאה מכך, אתם, הנפגעים ומשפחותיכם, הם אלו ששולטים בהליך. אתם מקבלים את ההחלטות, מנווטים את הספינה, ומרגישים שאתם חלק פעיל מהמאבק על זכויותיכם. זהו הבדל עצום בתחושה ובתוצאה הסופית.
8. לא רק בבתי משפט: למי מותר להשפיע על המאבק הציבורי למניעת תאונות?
מאבק למען נפגעים הוא לא רק ייצוג פרטני. הוא גם מאבק ציבורי רחב למען בטיחות ולמניעת תאונות עתידיות. עורך דין אסל כעורך דין מוביל בתחום אינו מסתפק בטיפול בתיקים בודדים. הוא פועל לשינוי חברתי, מופיע בוועדות הכנסת, מנהל מאבקים תקשורתיים, ומשמש כיועץ משפטי בפורום למניעת תאונות. כשעורך דין נחשב לאוטוריטה בתחום, כלי התקשורת מזמינים אותו לחוות דעה, והוא יכול להשפיע לא רק על התיק האישי שלכם, אלא גם על המציאות של כולנו. זהו איתות חזק לעולם כולו – מי שפגע בכם, ייתקל במישהו שיודע להילחם על האמת, גם במקומות הכי גבוהים.
9. כמה שאלות שמעסיקות אתכם – והתשובות שלא תמצאו בגוגל!
אנחנו יודעים שיש לכם המון שאלות. הנה כמה מהשאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נתקלים בהן, וקצת יותר מ”טיפים” כלליים:
- ש: האם בכל מקרה של תאונה ללא ביטוח או פגע וברח, קרנית תשלם?
ת: לא בהכרח. קרנית תשלם רק אם אין אפשרות אחרת למצות פיצוי מחברת ביטוח, ובתנאי שאתם עומדים בקריטריונים המפורטים בחוק (למשל, לא הייתם הנהג שידע שרכבו לא מבוטח). ישנם מקרים ספציפיים המנויים בסעיף 7 לחוק הפלת”ד שפוטרים את קרנית מחובת תשלום לכן חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין כבר בשלב מוקדם.
- ש: כמה זמן לוקח לקבל פיצוי במקרה כזה?
ת: אין תשובה קבועה. תיקים של נזקי גוף יכולים להימשך בין מספר חודשים למספר שנים, תלוי במורכבות הפגיעה, בצורך בחוות דעת רפואיות, ובנכונות של קרנית או חברת הביטוח לשתף פעולה. עורך דין מנוסה יידע לזרז את התהליכים ככל הניתן ולנהל את התיק ביעילות.
- ש: האם כדאי לי לטפל בתביעה מול קרנית לבד כדי לחסוך בשכר טרחה?
ת: זוהי טעות קשה. ניסיון לטפל בתביעה מול קרנית ללא ייצוג משפטי מקצועי הוא כמו לנסות לנתח את עצמכם. קרנית היא גוף רב עוצמה עם מנגנון משפטי מיומן. הסיכויים שלכם לקבל פיצוי הולם, ובכלל פיצוי, פוחתים משמעותית. שכר הטרחה של עורך דין בתיקי נזקי גוף נקבע בחוק והוא אחוז מסוים מהפיצוי שתקבלו, כך שאתם לא משלמים מראש וגם הסוף ההליך שכר הטרחה משולם על ידי חברת הביטוח או קרנית כך שממילא תשלום שכר הטרחה לא יוצא מכיסכם.
- ש: מה קורה אם נפגעתי כנוסע ברכב לא מבוטח?
ת: נפגעתם כנוסעים? לרוב, אתם זכאים לפיצוי מקרנית, גם אם הרכב בו נסעתם לא היה מבוטח. חוק הפלת”ד נועד להגן על כל נפגע, והחוק מבחין בין נהג לנוסע במקרים כאלה. כמובן, שוב, יש להתייעץ עם עורך דין כדי לוודא את זכויותיכם.
- ש: האם אפשר לתבוע את נהג הרכב הפוגע באופן אישי?
ת: ברמה המשפטית תמיד לנהג יש חבות כלפי הנוסעים ברכב, התביעה תמיד מופנית אליו ואל חברת הביטוח שביטחה את חבותו. במקרים שאין ביטוח לנהג התביעה תופנה כלפי קרנית שתשלם במקום חברת הביטוח את הפיצוי אך תתבע החזר הכספים מבעל הרכב, מתיר השימוש והנהג שנהג ברכב ללא ביטוח חובה.
- ש: מה קורה אם אני לא זוכר פרטים מהתאונה בגלל הפגיעה?
ת: זה קורה לא מעט, במיוחד בפגיעות ראש. חשוב לנסות לאסוף כמה שיותר מידע מהסביבה – משטרה, פרמדיקים, צוותי רפואה, עדים. עורך דין מנוסה יידע לחקור את האירוע, להשתמש בכלים משפטיים כדי לדלות מידע, ולבנות את התיק גם בהיעדר זיכרון מלא.
אז מה למדנו? תאונת דרכים ללא ביטוח היא אכן סיטואציה מורכבת ומבהילה. אבל היא בשום אופן לא סוף הסיפור. המציאות המשפטית בישראל מספקת מענה, אמנם מורכב, אך קיים, לנפגעים גם במקרים הקשים ביותר. הסוד הוא לא לוותר, לא להרים ידיים, ולא לנסות “להסתדר לבד”.
הכוח טמון בידע, בהבנה מעמיקה של החוק, ובבחירה באיש המקצוע הנכון – כזה שרואה את התמונה המלאה, חושב כמה צעדים קדימה, ופועל ללא לאות כדי להבטיח שאתם, הנפגעים, תקבלו את המעטפת המלאה ואת הפיצוי המגיע לכם. זכרו, גם כשהכביש משקר, והנסיבות נראות חסרות סיכוי, יש מי שמוכן להילחם על הצדק שלכם. וזה לא רק מאבק משפטי, זה מאבק אישי, יצירתי ובלתי מתפשר על העתיד שלכם.
אל תתנו לשום תאונה ללא ביטוח להגדיר אתכם. הגורל אולי טפח על כתפכם, אבל אתם בהחלט יכולים להחזיר לו בחזרה – ובגדול!
עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור. המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.
עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר. עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.
* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.