תאונת דרכים עם אופניים חשמליים: טעויות מסוכנות שאתם חייבים להכיר

תאונת אופניים חשמליים? 7 דברים שחייבים לדעת (לפני שמאוחר)

הם בכל מקום. זריזים, קלים, לפעמים קצת מפחידים. האופניים החשמליים הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני והבינעירוני שלנו. הם פתרון מצוין להתניידות, חוסכים זמן ודלק, ובהחלט מוסיפים טאץ’ של כיף ליום יום. אבל לצד הכיף והנוחות, מסתתרת מציאות פחות נעימה. התאונות שמעורבים בהן אופניים חשמליים הפכו לצערנו לדבר שבשגרה. ולא סתם תאונות – לעיתים קרובות הן קשות מאוד. הסיבה פשוטה: כלי רכב כבד ומהיר יחסית פוגש לרוב גוף חשוף, ללא הגנה אמיתית. התוצאה יכולה להיות הרסנית. אם מצאתם את עצמכם, חלילה, מעורבים בתאונה כזו, או שמכר או בן משפחה נפגע – הדקות הראשונות והצעדים שתנקטו לאחר מכן יכולים לקבוע את עתידכם. לא רק מבחינה רפואית, אלא גם מבחינה כלכלית ומשפטית. זה מבוך אמיתי, עם כללים שונים ממה שהכרתם מתאונות רכב רגילות. המאמר הזה כאן כדי לשפוך קצת אור על החושך הזה. הוא לא הולך להיות עוד סיכום יבש שמצאתם בגוגל. אנחנו הולכים לצלול פנימה, לעומק. להבין את הניואנסים, את המוקשים, ואיך לעבור את כל התהליך הזה עם כמה שפחות כאב ראש – ועדיף, עם מקסימום תוצאות. קחו אוויר, אנחנו מתחילים.

האמת המטרידה על אופניים חשמליים: זה לא רק כיף, זו חיית פרא על גלגלים

בואו נודה על האמת. כשאנחנו חושבים על תאונת דרכים, עולה לנו בראש אוטו שפוגע באוטו, או אולי הולך רגל שנפגע מרכב. אבל אופניים חשמליים? הם איפשהו באמצע. מהירות גבוהה יחסית (לפעמים אפילו גבוהה מהמותר בחוק), משקל משמעותי (של הכלי והרוכב), ויציבות נמוכה בהרבה ממכונית או אופנוע. מצד שני, אין להם את ההגנה של רכב סגור, אין כריות אוויר, לפעמים אפילו קסדה היא בגדר המלצה בלבד (לצערנו הרב). השילוב הזה יוצר זירת תאונה ייחודית ומסוכנת. הפגיעה היא בדרך כלל ישירה וחזקה על גופו של הרוכב או הולך הרגל המעורב. השברים מורכבים, הפגיעות בראש ובגפיים שכיחות וחמורות, ולעיתים מדובר בפגיעות שמשנות חיים.

ההבדל הקריטי בין אופניים חשמליים לאופניים רגילים (ומה זה אומר לתאונה)?

הבדל מהותי אחד הוא הסטטוס המשפטי. אופניים חשמליים, למרות דמי המאפיינים החיצוניים לאופניים רגילים, מוגדרים לעיתים קרובות כ”רכב מנועי” לעניין פקודת התעבורה אך ביחס לחוק  הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת”ד)  נקבע כי מעמד הרוכבים על אופניים חשמליים הוא של הולך רגל. עו”ד ישראל אסל היה מהחלוצים שזיהה את הבעיה וכבר שנת 2017 עורר את המודעות לנושא בועדת העבודה בכנסת ובעתירה שהוגשה לבג”צ. 

מי אשם כשאין לוחית רישוי? הבלבול הגדול

ברכב רגיל, קל לזהות מי הפוגע. יש מספר רישוי, יש בעלים, יש ביטוח. באופניים חשמליים, זה סיפור אחר לגמרי.  אומנם ישנה חובה להתקין מספרי רישוי אך הכל עדיין פרוץ וממילא המספר רישוי אין מאחוריו חובת ביטוח. כך שלמעשה קשה לעקוב אחרי בעלות, ולעיתים קרובות הרוכב עצמו הוא קטין. כשיש תאונה בין רכב לאופניים חשמליים רוכב האופניים נחשב כהולך רגל וזכאי לפיצוי מביטוח החובה של הרכב הפוגע. הבעיה המרכזית היא כאשר רוכב אופניים פוגע בהולך רגל ופוצע אותו משום שהאופניים שנסע נגד כיוון התנועה, על המדרכה, או חצה באדום? מה קורה אם הפגיעה היא בין שני רוכבי אופניים חשמליים, או בין רוכב להולך רגל? כל תרחיש כזה מוליד שאלות משפטיות מורכבות לגבי האחריות לתאונה. משום שחוק הפלת”ד אינו חל במקרים האלה. התביעה היא מכוח  פקודת הנזיקין ואם תובעים בנזיקין, צריך להוכיח אשמה, וזה כבר סיפור אחר לגמרי, הרבה יותר מורכב ופחות ידידותי לנפגע מאשר חוק הפלת”ד המאפשר פיצוי גם ללא הוכחת אשם. הבעיה המרכזית במקרים כאלה שהיו תאונות קשות ביותר בין אופניים חשמליים להולכי רגל וכאשר לרוכב האופניים אין כיסוי ביטוחי למעשה הוא צריך לשלם את הנזק מכיסו הפרטי כך שיש בעיית גבייה אמיתית מרוכב האופניים  גם אם תזכו במשפט.

ש: אני הולך רגל נפגעתי בתאונת אופניים חשמליים על המדרכה. האם זה נחשב תאונת דרכים ומגיע לי פיצוי על פי חוק הפלת”ד?
ת: לא אופניים חשמליים אינם רכב מנועי, אין חובה לבטח בבביטוח חובה לכן אין כיסוי בכוח חוק הפלת”ד. גם לא במקרה של התנגשות בין שני רוכבי אופניים חשמליים. 

רגע התאונה: פאניקה ומה עושים? (רמז: לא מה שחשבתם)

התרחשה התאונה. רעש, כאב, הלם. הדבר הראשון שרוב האנשים רוצים לעשות זה לקום, לנער את האבק, ולהגיד “אני בסדר”. טעות קריטית! גם אם אתם מרגישים בסדר באותו רגע, נזקים פנימיים או פציעות שייראו רק בהמשך נפוצים מאוד. וההצהרה הזו, שהוקלטה במקרה על ידי מישהו או נאמרה לשוטר שהגיע, יכולה לרדוף אתכם אחר כך ולהקשות מאוד על קבלת פיצוי.

3 פעולות חירום שחייבים לבצע מיד (ו-5 דברים שאסור בתכלית האיסור)

  • פעולה 1: אבטחת הזירה וקבלת עזרה רפואית מיידית. אם אתם מסוגלים, דאגו שרכבים אחרים לא יפגעו בזירה. והכי חשוב – הזמינו אמבולנס! גם אם הפציעה נראית קלה. היבדקו על ידי פרמדיקים או בבית החולים. התיעוד הרפואי הראשוני קריטי.
  • פעולה 2: איסוף פרטים. אם אתם מסוגלים לכך, או מישהו שעוזר לכם – אספו את כל הפרטים שניתן: שם הפוגע, מספר טלפון, מספר רישוי של האופניים המעורבים  (אם היה כזה), פרטי עדים (שם ומספר טלפון!), מיקום מדויק של התאונה.
  • פעולה 3: תיעוד! תיעוד! תיעוד! צלמו הכל. זירת התאונה מזוויות שונות, מיקום הרכבים/האופניים לאחר התאונה, הנזק לכלי הרכב/אופניים, פציעות על גופכם, המדרכה/כביש, תמרורים, הכל. ככל שתצלמו יותר, יהיה לכם יותר חומר ביד.

ועכשיו למה שאסור בשום פנים ואופן לעשות:

  • אסור להצהיר שאתם “בסדר” או ש”שום דבר לא קרה”.
  • אסור לוותר על בדיקה רפואית, גם אם אתם מרגישים טוב.
  • אסור למסור גרסה ספונטנית או לא מדויקת בזירת התאונה (למשטרה או לכל גורם אחר). עדיף לומר שאתם בהלם וזקוקים להתאושש.
  • אסור להגיע להסכמות כלשהן עם הצד השני (כמו “אני אשלם על התיקון” או “אל תדאג, אני לא אתבע”).
  • אסור לתקן את האופניים או הרכב המעורב לפני שכל הנזקים תועדו על ידי גורמים רלוונטיים (מומחים, שמאי).

תיעוד הזירה: האם הסמארטפון שלכם שווה מיליונים (אולי פחות, אבל קריטי)?

הסמארטפון שלכם הוא הכלי החזק ביותר שיש לכם בזירת התאונה. צלמו סרטונים קצרים של הזירה כולה, תוך כדי שאתם מתארים בקול את המיקום, השעה, ותנאי הדרך. צלמו תמונות סטילס מפורטות של כל זווית אפשרית. התמונות האלה יכולות להיות ההוכחה הכי טובה שלכם לגבי אופן התרחשות התאונה, מיקום הפגיעה, ואפילו לזהות את הצד השני או עדים שהיו במקום. אל תתביישו לבקש מאנשים סביבכם לצלם גם הם. כל פיסת מידע, כל תמונה, יכולה להיות חיונית אחר כך.

ש: מישהו הציע לי כסף במקום לפנות למשטרה או לביטוח. מה לעשות?
ת: לעולם אל תסכימו לכזה סידור! ראשית, אתם לא יודעים את היקף הנזק האמיתי, רפואי או אחר, ברגע התאונה. שנית, הסכמה כזו יכולה לשלול מכם זכויות משפטיות עתידיות. תמיד פנו לרשויות ולגורמים המקצועיים הרלוונטיים.

מסע הביטוח: מבוך בירוקרטי (או איך הכסף שלכם נעלם בעשן)?

אחרי התאונה בין אופניים חשמליים לרכב מנועי מתחיל המסע מול חברות הביטוח. ופה הדברים מתחילים להיות מסובכים באמת. חברות הביטוח לא ממהרות לשלם. זו עובדה. במיוחד בתיקים מורכבים כמו תאונות אופניים חשמליים.

ביטוח חובה? זה קיים באופניים חשמליים? (Spoiler Alert:   לא!)

כאמור, אחד הקשיים המרכזיים בתאונות אופניים חשמליים הוא היעדר ביטוח חובה תקף על הכלי. חוק הפלת”ד קובע שמי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי מחברת ביטוח החובה של הרכב הפוגע. הולך רגל שנפגע מאופניים חשמליים אינו זכאי לפיצוי מקרנית.

פוליסות פרטיות – הפתעת העשור (לטובה, או לרעה?)

לפעמים, הפתרון מגיע ממקום לא צפוי: פוליסות ביטוח פרטיות שיש לכם. תאונות אישיות, שברים , ביטוח חיים, ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח נכות, פנסיה שיש בה כיסוי לנכות – כל אלו יכולים להעניק לכם פיצוי כספי במקרה של פציעה קשה שנגרמה בתאונה. רבים לא מודעים לזכויות האלה. צריך לבדוק את הפוליסות הקיימות, להבין את הכיסוי, ולהגיש תביעה מתאימה. זה דורש ידע ספציפי בתחום ביטוחי החיים והבריאות, שהוא שונה מביטוחי רכב. ניהול התביעה מול חברת ביטוח חיים או פנסיה שונה לגמרי מניהול תביעת רכב. זה עולם אחר של מונחים, תנאים, והתנהלות.

ש: האם פוליסת ביטוח צד ג’ של רכב רגיל תכסה נזק שנגרם לאופניים חשמליים בתאונה?
ת: אם רכב רגיל עם ביטוח צד ג’ פגע באופניים חשמליים וגרם להם נזק, פוליסת צד ג’ עשויה לכסות את הנזק לאופניים. עם זאת, הכיסוי תלוי השאלה מי היה אשם בתאונה.  .

 הנזק הגופני: לא סתם שריטה (כשהחיים משתנים ברגע)

כפי שכבר ציינו, הפגיעות בתאונות אופניים חשמליים נוטות להיות קשות במיוחד. אין את המעטפת המגינה של רכב, ולכן הגוף סופג את מלוא עוצמת המכה. התוצאה היא לעיתים קרובות שברים מרוסקים, פגיעות ראש טראומטיות, פגיעות בעמוד השדרה שיכולות להוביל לשיתוק, ופגיעות קשות בגפיים שיכולות להסתיים בקטיעה.

פציעות אופניים חשמליים: למה הן כל כך קשות ומורכבות? (זה לא קסדה, זה הרבה מעבר)

הסיבה לפציעות הקשות היא שילוב של מהירות יחסית, משקל, וחוסר הגנה. נפילה במהירות על כביש קשה, או פגיעה ישירה מרכב, גורמות לנזקים אדירים. הפגיעה בראש, גם עם קסדה, יכולה להיות משמעותית. פגיעות בעמוד השדרה שכיחות בנפילות מגובה או מפגיעה צידית. שברי גפיים מורכבים דורשים ניתוחים רבים ושיקום ארוך. מעבר לפציעה הפיזית המיידית, ישנן השלכות ארוכות טווח: כאב כרוני, הגבלות בתנועה, נזק נוירולוגי, ופגיעה בתפקוד היומיומי. אלה פגיעות שלא חולפות מעצמן, ודורשות טיפול רפואי, שיקום, ולפעמים גם שינויים דרסטיים באורח החיים.

מצמח עד קטיעה: ליווי אישי בכל שלב (כולל שיקום ודיור)

כשמדובר בפגיעות קשות כל כך – מצב וגטטיבי, שיתוק (פראפלגיה או קוואדרופלגיה), קטיעות – הטיפול בתיק המשפטי הוא רק חלק מהסיפור. הנפגע ומשפחתו זקוקים למעטפת תמיכה רחבה הרבה יותר. צריך לדאוג לכל צרכי השיקום: טיפולים פיזיותרפיים, ריפוי בעיסוק, עזרה פסיכולוגית. צריך לדאוג לצרכי הניידות: כיסא גלגלים ממונע, רכב מותאם. צריך לדאוג לדיור: התאמת הבית לצרכים של נכה (הנגשה, הרחבות, מעליות). כל אלו עולים הון, ומישהו צריך לממן אותם. הליווי המשפטי במקרים כאלה חייב להיות אישי, צמוד, ורחב אופקים. לא רק תביעת פיצויים, אלא דאגה לכל ההיבטים של חיי הנפגע ושיקומו. זה דורש היכרות מעמיקה עם מערכות השיקום, עם צרכים של נכים, ועם הדרכים לממן את כל זה במסגרת התביעה.

הפרוטזה הכי טובה? כן, זה אפשרי (וגם אם לא בסל הבריאות)

מקרה קטיעה הוא טרגדיה בפני עצמה. אבל גם בתוכה יש דרגות שונות של איכות חיים אפשרית. פרוטזות מודרניות, במיוחד כאלו אלקטרוניות או הידראוליות, יכולות לשפר לאין ערוך את יכולת התנועה והתפקוד של קטוע. אבל הפרוטזות הטובות ביותר עולות עשרות ואף מאות אלפי שקלים, והן לרוב לא נכללות בסל הבריאות הממלכתי או בסל השיקום של הביטוח הלאומי. חלק מהמאבק המשפטי הוא להבטיח שלנפגע יהיו המשאבים לרכוש את הפרוטזות הטובות ביותר מבחינה טכנולוגית, גם אם זה דורש להילחם על כך בבית המשפט מול חברות הביטוח. זה דורש לא רק הבנה משפטית, אלא גם היכרות עם עולם הפרוטזות והטכנולוגיה הרפואית הרלוונטית.

ש: יש לי פציעה פנימית שגילו רק שבוע אחרי התאונה. האם זה עדיין קשור לתאונה?
ת: בהחלט כן. פציעות רבות, במיוחד פגיעות ראש או פגיעות פנימיות, מתגלות רק ימים ואף שבועות לאחר התאונה. חשוב לדווח על כל תסמין חדש לרופא המטפל ולוודא שהכל מתועד היטב בתיק הרפואי, תוך קישור לתאונה.

הביטוח הלאומי: החבר הכי טוב (או האויב הכי גדול)?

מעבר לתביעה מול חברות הביטוח או קרנית (במקרים שהרכב שפגע ברוכב האופניים אינו מבוטח)  במקרים רבים תאונת אופניים חשמליים יכולה להיות גם “תאונת עבודה” או “תאונת דרכים ועבודה”. למשל, אם התאונה אירעה בדרך לעבודה או חזרה ממנה, או אפילו במהלך העבודה עצמה (שליחים, עובדי משלוחים וכד’). במקרים כאלה, נפתחת חזית נוספת: מול המוסד לביטוח לאומי. הביטוח הלאומי יכול להעניק לנפגע דמי פגיעה (במקום שכר בתקופת ההחלמה) וקצבת נכות (זמנית או קבועה) אם נקבעה לו נכות כתוצאה מהתאונה. הוא גם מספק שירותי שיקום, קצבה מיוחדת לנפגעים קשים, ושירותים מיוחדים למי שזקוק לעזרה יומיומית. אבל גם כאן, המוסד הוא גוף בירוקרטי ענק, והדרך לקבלת זכויות סלולה במכשולים. צריך להגיש תביעה בצורה נכונה, להופיע בפני ועדות רפואיות, ולעיתים גם להגיש עררים על החלטות הועדות.

תאונת דרכים או תאונת עבודה? השאלה ששווה (או עולה) לכם הון

הגדרת התאונה כ”תאונת עבודה” בנוסף להיותה “תאונת דרכים” (או רק תאונת עבודה, אם חוק הפלת”ד לא חל) היא קריטית. קצבאות וזכויות שמקבלים מהביטוח הלאומי מקוזזות (בדרך כלל) מסכום הפיצוי שמקבלים מחברת הביטוח או קרנית. אבל ניהול נכון של שתי התביעות במקביל, תוך תיאום ביניהן, יכול להבטיח מקסימום זכויות מכל גורם. זה דורש מומחיות הן בתביעות נזקי גוף והן בתביעות ביטוח לאומי, והבנה של מערכת היחסים המורכבת בין שני המסלולים הללו. יש טקטיקות ושיקולים אסטרטגיים מתי ואיך להגיש את התביעות לביטוח הלאומי כדי שזה ישרת את התביעה מול חברת הביטוח ולהפך.

ועדות רפואיות: להגיע מוכנים (או לצאת מתוסכלים)?

הלב הפועם של התביעה מול הביטוח הלאומי (ושל תביעות רבות מול חברות הביטוח) הוא הופעה בפני ועדות רפואיות. בוועדות אלו יושבים רופאים מטעם המוסד, שתפקידם לקבוע את אחוזי הנכות הרפואית שלכם בהתאם לפציעות שנגרמו בתאונה. קביעת אחוזי הנכות היא זו שתקבע במידה רבה את גובה הקצבה שתקבלו. הופעה בפני ועדה רפואית ללא הכנה מתאימה היא מתכון בטוח לאסון. צריך להגיע עם כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, לדעת איך לתאר את הפגיעה ואת המגבלות שהיא גורמת ביומיום, ולפעמים אף להסתייע במומחה רפואי פרטי שיכתוב חוות דעת תומכת. ליווי משפטי לוועדות הרפואיות הוא קריטי – עורך הדין יודע מה חשוב להדגיש, אילו שאלות עשויות להישאל, ואיך לוודא שהפרוטוקול של הוועדה משקף נאמנה את המצב. ואם הוועדה קבעה אחוזים נמוכים מדי, חשוב לדעת איך ומתי להגיש ערר.

ש: אם נפגעתי בדרך לעבודה על אופניים חשמליים, האם אני זכאי גם לדמי פגיעה מהביטוח הלאומי וגם לפיצוי מחברת ביטוח?
ת: כן, בהחלט. תאונה בדרך לעבודה נחשבת ל”תאונת עבודה”. בנוסף, אם האופניים החשמליים או רכב אחר היו מעורבים והתאונה עונה על הגדרת “תאונת דרכים”, ייתכן שתוכלו לתבוע גם לפי חוק הפלת”ד. קצבאות הביטוח הלאומי מקוזזות מהפיצוי לפי הפלת”ד, אך הטיפול בשני המסלולים מבטיח מיצוי מרבי של זכויותיכם.

ייצוג משפטי: המפתח לניצחון (או לפחות לניצחון עם כסף)

אז הבנתם שהעסק הזה מורכב. יש עניינים משפטיים, רפואיים, בירוקרטיים, ואפילו טכניים. לנסות לנווט בתוך כל זה לבד, במיוחד כשאתם מתמודדים עם פציעה והשלכותיה, זה כמעט בלתי אפשרי. חברות הביטוח הן גופים כלכליים אדירים, עם עורכי דין מנוסים שרואים אלפי תיקים בשנה. הן יודעות בדיוק איך לשחק את המשחק, אילו טקטיקות להפעיל כדי לדחות תביעות או להציע פשרות נמוכות. לנפגע שאינו בקיא בתחום, הסיכוי לקבל פיצוי הוגן הוא קלוש.

למה לא כדאי ‘לנסות לבד’ מול חברת ביטוח ענקית? (רמז: הם משחקים במגרש הביתי שלהם)

חברות הביטוח עובדות עם נהלים קבועים. הן מעסיקות חוקרים פרטיים, רופאים מטעמן, ושמאים. הן יודעות לזהות במהירות נקודות תורפה בתיק של התובע ולנצל אותן. אם תגיעו אליהן לבד, הן יראו שאתם לא מכירים את הזכויות שלכם, לא יודעים לדרוש את המסמכים הנכונים, ולא מבינים את ערך התיק שלכם. במקרה הטוב, הן יציעו לכם פשרה נמוכה משמעותית ממה שמגיע לכם. במקרה הרע, הן ידחו את התביעה לחלוטין. עורך דין מנוסה שמכיר את התחום הזה הוא השחקן היחיד שמגיע למגרש שלהן ומשחק איתן באותה רמה – ולפעמים, עולה עליהן.

הראייה האסטרטגית: לחשוב 3 צעדים קדימה (בזמן שהצד השני תקוע ברגע)

ניהול תיק נזקי גוף, ובמיוחד תיק מורכב כמו תאונת אופניים חשמליים, דורש לא רק ידע משפטי, אלא גם ראייה אסטרטגית. צריך לחשוב כמה צעדים קדימה. איך כל מסמך שמוגש משפיע? איך עדות זו או אחרת תשפיע על התיק בעתיד? מתי כדאי להגיש תביעה לביטוח לאומי ומתי לא? האם כדאי ללכת על פשרה או להילחם עד הסוף בבית המשפט? זו שחמט משפטית, ומי שיודע לשחק אותה נכון – מנצח.

ייצוג רק של תובעים: למה זה עובד ואיך זה משרת אתכם?

יש משרדי עורכי דין שמייצגים גם תובעים וגם נתבעים (למשל, חברות ביטוח). ויש משרדים, כמו זה שאנחנו מדברים עליו, שמייצגים אך ורק תובעים – אנשים פרטיים שנפגעו. יש יתרון מהותי בייצוג כזה. ראשית, אין ניגוד עניינים. התובע יודע שהמשרד שלו מחויב אך ורק לאינטרסים שלו. שנית, משרד כזה צבר ידע וניסיון עצומים בטקטיקות ושיטות הפעולה של חברות הביטוח, מנקודת מבט של מי שתמיד נמצא בצד השני. הוא מכיר את הטיעונים שהן יעלו ואיך להדוף אותם ביעילות. הוא מכיר את השווי האמיתי של תיקים מנקודת מבט של הצד הגבוהה של התיק, ויודע לא להתפשר על פחות ממה שמגיע. ההתמקדות הבלעדית בצד התובעים יוצרת מומחיות עמוקה ויכולת להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבור הנפגע.

ש: כמה זמן לוקח תהליך של תביעת נזקי גוף לאחר תאונת אופניים חשמליים?
ת: זה תלוי מאוד במורכבות התיק, היקף הפציעות, והנכונות של חברות הביטוח להתפשר. תיקים פשוטים יחסית יכולים להימשך שנה-שנתיים. תיקים מורכבים עם פציעות קשות שמרביתם מתנהלים בבית המשפט המחוזי יכולים להימשך מספר שנים. סבלנות היא מפתח, אבל גם פעולה נחושה ונכונה. למהר לסגור ולסיים תיק לקבל פיצוי זה תמיד תמיד על חשבון הנפגע חברות הביטוח אף פעם לא עושות טובה.

ש: האם שכר הטרחה של עורך הדין נקבע באחוזים מהפיצוי?
ת: בדרך כלל, בתביעות נזקי גוף על פי חוק הפלת”ד, שכר הטרחה קבוע בחוק ומחושב כאחוז מסכום הפיצוי שישולם לנפגע. בתביעות על פי פקודת הנזיקין (כמו בחלק מתאונות האופניים החשמליים שלא חל עליהן הפלת”ד), שכר הטרחה יכול להיקבע בהסכם בין עורך הדין ללקוח, לרוב גם הוא כאחוז מהפיצוי, אך באחוז שונה. חשוב להבהיר את נושא שכר הטרחה עם עורך הדין מראש.

פסקת סיכום: לא סוף העולם, אבל צריך לנווט נכון

תאונת אופניים חשמליים היא אירוע קשה, שיכול להיות בעל השלכות מרחיקות לכת על חיי הנפגע ומשפחתו. המורכבות המשפטית, הרפואית והבירוקרטית הכרוכה בניהול תביעת פיצויים בגינה הופכת אותה למאתגרת במיוחד. לנסות להתמודד לבד מול חברות הביטוח והביטוח הלאומי זה כמעט בלתי אפשרי, ועלול לגרום להפסד זכויות משמעותיות. הידע הנכון, הראייה האסטרטגית, הניסיון בניהול משא ומתן והופעה בבתי משפט וועדות, והיכולת לשלב ידע מתחומים נוספים כמו הנדסה וטכנולוגיה – כל אלו הם המפתח להצלחה. לא ויתור, לא פשרות מהירות ונמוכות, אלא מאבק עיקש ונחוש על כל שקל ועל כל זכות שמגיעים לכם. בסופו של דבר, המטרה היא לא רק לקבל פיצוי כספי, אלא לאפשר לנפגע את השיקום הטוב ביותר האפשרי, ולחזור לחיים תקינים ככל הניתן. וזה, רבותיי, שווה להילחם עליו בכל הכוח.

הכותב עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור.

המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.

עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר.

עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

/ 5.

בואו תבדקו את הזכאות שלכם לפיצויים

לחצו על הכפתור ומלאו את הפרטים

יכול לעניין אותך

מי אתה עו”ד ישראל אסל ?
קריסת עצים במרחב הציבורי – סכנה בטיחותית, מחדל מתמשך, ואחריות משפטית
מאמר ביקורת: תאונת נפילת עובד מעגורן צריח ברעננה מחדל מתמשך של מינהל הבטיחות במשרד העבודה העובדים משלמים על כך בחייהם.    
דילוג לתוכן