תביעה בגין תאונת אוטובוס – הזכויות שמרבית הנפגעים מפספסים

השקט נשבר בשנייה.
רגע אחד אתם בדרך, שקועים במחשבות או בנוף.
ברגע הבא, העולם מתהפך.
תאונת אוטובוס היא לא עוד תאונת דרכים “רגילה”.
ההיקף שלה, המורכבות שלה, ובעיקר  ההשלכות שלה, יכולים להיות לא צפויים.
ואתם, נפגעי התאונה, מוצאים את עצמכם פתאום במערבולת של כאב פיזי, טראומה נפשית, ואינסוף שאלות.
מי אחראי?
למי פונים?
האם בכלל אקבל פיצוי, וכמה?
המאמר הזה נכתב בדיוק בשבילכם.
כדי לשפוך אור על הפינות החשוכות ביותר.
לפשט את המורכב ולתת לכם את כל הכלים, הידע והתובנות שאתם חייבים שיהיו לכם, כדי שתוכלו לקחת בחזרה את השליטה על החיים שלכם.
הכסף הוא רק חלק קטן מהסיפור, ההבנה, הליווי הנכון והידיעה שמישהו נלחם בשבילכם – אלה הדברים שיעשו את ההבדל האמיתי.

תאונת אוטובוס – רגע של חוסר אונים, עולם של זכויות שאתם חייבים להכיר

נדמה לפעמים שאין אדם שלא מכיר מישהו שהיה מעורב בתאונת דרכים קלה.
אבל תאונת אוטובוס?
זה כבר סיפור אחר לגמרי.
המספרים עלולים להיות גבוהים יותר, הנזקים קשים יותר, והמעורבות של גורמים שונים עלולה להפוך את המצב למורכב פי כמה.
לא מדובר רק בנהג או ברכב פרטי.
יש כאן חברת אוטובוסים, אולי עירייה, ביטוחים מסוגים שונים, ולעיתים קרובות גם נפגעים רבים.
כל זה יוצר קלחת משפטית שדורשת הבנה עמוקה, לא רק של החוק, אלא גם של המערכות וההתנהלות מאחורי הקלעים.

מדוע תאונות אוטובוס שונות כל כך? זה לא רק “רכב גדול יותר”!

כשאתם נפגעים בתאונת אוטובוס, אתם לא רק מתמודדים עם הפגיעה הפיזית והנפשית.
אתם גם נכנסים למשחק מול שחקנים חזקים : חברות אוטובוסים גדולות, ענקיות ביטוח, ולעיתים גם גורמים ממשלתיים.
לכל אחד מהם יש אינטרסים משלו והמטרה שלהם, לרוב, תהיה למזער את הנזקים עבורם ולא בהכרח לדאוג לכם.
בנוסף, מספר הנפגעים הרב בכל תאונת אוטובוס עלול ליצור מצב שבו הרשויות או חברות הביטוח “מטפלות” במאות תיקים במקביל, מה שעלול להוביל לטיפול פחות אישי ויעיל, אם אין לכם מישהו חזק שמייצג אתכם באופן פרטני.

ההלם הראשוני: מה עושים מיד אחרי שהאבק שוקע?

אין ספק, הרגעים הראשונים אחרי תאונה הם כאוטיים.
חרדה, בלבול, כאב.
אבל כמה צעדים פשוטים, שאפשר לעשות גם תחת לחץ, יכולים להיות קריטיים לעתיד התיק שלכם.
הנה כמה דברים ששווה לזכור:

  • ביטחון קודם כל: ודאו שאתם ושאר הנוסעים, בטוחים. אם אפשר, התרחקו מהכביש או סביבת הסכנה.
  • צלמו כל זווית: טלפון חכם יכול להיות כלי החקירה הטוב ביותר שלכם. צלמו את מקום התאונה, את מצב האוטובוס, את מיקום כלי הרכב המעורבים, את פגיעות הנפגעים האחרים (אם יש), ואפילו את נהג האוטובוס. כל פרט קטן יכול להיות קצה חוט.
  • פרטי עדים: אם יש עדים לתאונה, בקשו מהם פרטי התקשרות. עדות אובייקטיבית היא לרוב חזקה במיוחד.
  • תיעוד רפואי: גם אם אתם מרגישים “בסדר”, גשו לבדיקה רפואית בהקדם. חלק מהפגיעות מתפתחות רק לאחר זמן. חשוב לתעד הכל. כל כאב, כל סימן, כל תלונה.
  • דיווח למשטרה: ודאו שהתאונה מדווחת למשטרה. התיעוד המשטרתי חיוני.

המסע המשפטי: מבוך הבירוקרטיה והקרב על הפיצוי המגיע לכם

ברגע שההלם הראשוני חולף, מתחיל המסע הארוך והמפותל אל הפיצוי והשיקום.
זהו מסע שלרוב אינו פשוט, עמוס בטפסים, בוועדות, ברופאים ובמומחים משני הצדדים.
ההבנה של מי עומד מולכם, וכיצד הוא פועל, היא קריטית להצלחה.

מי נושא באחריות? תעלומת המעורבים!

בתאונת אוטובוס, שאלת האחריות יכולה להיות מורכבת במיוחד.
צריך לדעת להוכיח תאונות באוטובוס במיוחד תאונות שקורות בזמן בלימת האוטובוס. 

המון נוסעים נופלים ונפצים, תאונה שהיא באחריות מלאה של נהג האוטובוס. מאחר שאין נזק חיצוני לאירוע לא מעט מקרים שנהג האוטובוס מכחיש שהתאונה קרתה באוטובוס ואז מתחילות הצרות מול חברת הביטוח. כי צריך להוכיח את התאונה.  
לא פעם, חברות הביטוח ינסו לגלגל את האחריות לגורם אחר, או להוריד את גובה הפיצוי בטענות שונות.
כאן נכנס לתמונה ניסיון משפטי עשיר ויכולת לזהות את כל המעורבים הפוטנציאליים, גם אלו שמנסים להסתתר.

הביטוח הלאומי – חבר או אויב? 7 נקודות קריטיות

אם התאונה התרחשה בדרך לעבודה, בחזרה ממנה, או במהלך העבודה, הרי שהיא נחשבת לתאונת עבודה.
זה פותח לכם דלת לעולם שלם של זכויות מול המוסד לביטוח לאומי.
אבל אל תתבלבלו – הביטוח הלאומי אינו פועל בהכרח לטובתכם באופן אוטומטי.
הוא גוף בירוקרטי עם נהלים ברורים ומטרה לשמור על תקציביו.
הנה 7 דברים שאתם חייבים לדעת:

  1. דמי פגיעה: תשלום עבור תקופת אי-היכולת לעבוד מיד לאחר התאונה.
  2. ועדות רפואיות: המכשול המרכזי. ועדות אלו קובעות את אחוזי הנכות הרפואית שלכם, והן הבסיס לכל פיצוי עתידי. הן דורשות הכנה מדוקדקת וייצוג מקצועי.
  3. קצבת נכות מעבודה: אם נקבעו לכם אחוזי נכות, ייתכן שתהיו זכאים לקצבה חודשית קבועה.
  4. שיקום מקצועי: במקרים רבים, נפגעים לא יכולים לחזור למקום עבודתם הקודם. הביטוח הלאומי מציע מסלולי שיקום מקצועי.
  5. שירותים מיוחדים וניידות: עבור נפגעים קשים, קיימות זכאויות לסיוע בשירותים יומיומיים ובהתאמות ניידות.
  6. עררים על קביעות: אל תתייאשו מקביעה ראשונית! מומחים רפואיים יכולים להמליץ על הגשת ערר לוועדה רפואית גבוהה יותר, ושינוי משמעותי בקביעה.
  7. השלמת הכנסה ונכות כללית: במצבים מורכבים, גם אם התאונה אינה תאונת עבודה, ייתכן שיש לכם זכויות במדורים אחרים בביטוח לאומי.

שאלות ותשובות מהירות:

ש: האם חייבים לדווח למשטרה אם התאונה הייתה קלה?
ת: בהחלט. כל תיעוד, גם של תאונה קלה לכאורה, יכול להיות קריטי בהמשך הדרך, במיוחד אם הפגיעות מתגלות מאוחר יותר.

ש: מה אם אין לי עדים? האם זה אבוד?
ת: ממש לא. יש דרכים רבות להוכיח את נסיבות התאונה, כולל מצלמות אבטחה, נתוני GPS, תיעוד רפואי מוקפד כרטיסי רב קו, פימוי באמבולנס  ועוד.

ש: כמה זמן יש לי להגיש תביעה?
ת: תקופות ההתיישנות משתנות בין סוגי התביעות. בתביעות נזקי גוף, לרוב מדובר על 7 שנים, אך עדיף לא לחכות כלל ולפעול מיד.

פוליסות פרטיות: האם אתם מפספסים מיליונים מתחת לאף?

רבים מאיתנו מחזיקים בפוליסות ביטוח פרטיות, חלקן אפילו ללא ידיעתנו המלאה.
ביטוח חיים, אובדן כושר עבודה, ביטוח נכות או אפילו קרנות פנסיה – כולם יכולים להוות מקור פיצוי משמעותי במקרה של תאונה.
אבל חברות הביטוח לא “רצות” לספר לכם על הזכויות האלה.
הן מעדיפות שתשכחו מהן, או שלא תדעו עליהן.
זו אחת הנקודות הקריטיות שבהן ליווי משפטי מקצועי יכול להפוך את הקערה על פיה, ולגלות לכם זכויות שכלל לא ידעתם על קיומן.
בדיקה יסודית של כל הפוליסות שלכם היא צעד בלתי נפרד ממיצוי זכויות מלא.

הנזק לא עוצר בתאונה: מה קורה כשנפגעים קשה מאוד?

יש פגיעות שמחלימות, ויש פגיעות שמשנות חיים.
תאונות אוטובוס, למרבה הצער, עלולות לגרום לפגיעות קשות ואף קטסטרופליות.
במקרים כאלה, הטיפול המשפטי צריך להיות לא פחות ממקיף, הוליסטי ויצירתי.
הוא חייב לכלול לא רק את הפיצוי הכספי, אלא את כל מעטפת הצרכים של הנפגע ומשפחתו.

מצב וגטטיבי, קטיעות וצורך בשיקום אינסופי: הכלים הייחודיים שאתם זקוקים להם

כשמדובר בנפגעים במצב וגטטיבי (צמח), בפראפלגיה או קוואדרופלגיה המרותקים לכיסא גלגלים, או בנפגעי קטיעות גפיים – הפיצוי הוא רק ההתחלה.
האתגר האמיתי הוא לדאוג לכל צרכי השיקום, הניידות והדיור שלהם, ולעיתים גם לפרוטזות או עזרים טכנולוגיים מתקדמים שאינם כלולים בסל הבריאות.
זה דורש הבנה עמוקה לא רק של החוק והרפואה, אלא גם של העולם הטכנולוגי, השיקומי והיומיומי של הנפגע.
ללוות משפחה בתהליך של התאמת דיור לנכה, לדאוג לפרוטזות הטובות ביותר שיש, או להילחם על כל זכות מול הביטוח הלאומי – זה לא משהו שכל משרד עורכי דין יכול או יודע לעשות.
זו עבודה שדורשת מחויבות עמוקה, אנושיות לצד מקצועיות חסרת פשרות, וניסיון רב בניהול תיקים מורכבים במיוחד.

שאלות ותשובות מהירות:

ש: האם ביטוח לאומי מכסה את כל עלויות השיקום?
ת: לא תמיד. הביטוח הלאומי מציע מגוון שירותי שיקום, אך לעיתים קרובות יש צורך בהשלמות דרך תביעת הנזיקין, במיוחד לפרוטזות טכנולוגיות מתקדמות או התאמות דיור יקרות.

ש: האם אפשר לתבוע גם את נהג האוטובוס באופן אישי?
ת: לא, כאשר נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש באטובוס במרבית המקרים מדובר באירוע של תאונת דרכים ולכן התביעה נגד הנהג היא פורמלית בלבד ומי שתפצה על הנזק זו חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את האוטובוס.

 

אסטרטגיה יצירתית או עוד תיק ‘סטנדרטי’?

בתיקים מורכבים, במיוחד אלו עם פגיעות קשות, גישה “סטנדרטית” או “שבלונית” לא תעבוד.
צריך לחשוב כמה צעדים קדימה לנהל תיק עם אסטרטגיה. 
לשאול שאלות שאף אחד אחר לא שואל.
לחפש פתרונות יצירתיים, לשלב חוכמה וניסיון חיים, ולראות את ההליך המשפטי גם דרך עדשה כלכלית.
לדעת מתי ללחוץ, מתי להרפות, ומתי להביא לשולחן ראיה מכרעת.
האמת היא, שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו נפגע בתאונת אוטובוס.
הכאב, הסבל, חוסר הוודאות – כל אלה מציפים ומשתקים.
אבל חשוב לדעת שאתם לא לבד במאבק הזה.
יש עולם של זכויות, וכלים משפטיים שיכולים להחזיר לכם את השליטה, את הכבוד, ואת הפיצוי המגיע לכם.
עם הליווי הנכון, הבנה עמוקה של כל פרט, וניסיון מוכח גם בפרטים הטכניים וגם במבוכים המשפטיים – אתם יכולים לעבור את המסע הזה בראש מורם.
לא רק שתקבלו את הפיצוי שמגיע לכם, אלא גם תזכו לליווי אישי ומקיף, שידאג לכל צרכי השיקום והחיים החדשים שלכם.
אל תתפשרו. מגיע לכם הטוב ביותר.

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

/ 5.

בואו תבדקו את הזכאות שלכם לפיצויים

לחצו על הכפתור ומלאו את הפרטים

יכול לעניין אותך

מי אתה עו”ד ישראל אסל ?
מאמר ביקורת: אחריות נזיקית ופלילית של משרד העבודה לאירוע קריסת זרוע עגורן נייד “ארקין” בסמוך לגן ילדים בגבעת שמואל.  
תאונה קטלנית במפעל שיש בבאר שבע עובד נהרג מנפילת לוח שיש כבד
דילוג לתוכן