תאונה עם כבאית: הרגעים הדרמטיים והתוצאות שהדהימו את כולם

צפירה.
רגע אחד הכל שקט יחסית, ואז היא פורצת.
קול חודר, בהול.
מכריז על סכנה, על דחיפות.
כולנו יודעים מה לעשות.
להיצמד לצד, לפנות את הדרך.
לתת לכבאית, או לאמבולנס, לעבור.
כי הם בדרך להציל חיים.
הם רכב חירום.
יש להם זכויות מיוחדות בכביש.
אבל מה קורה כשהרכב שמיועד להציל חיים, הוא זה שפוגע?
כשצפירה הופכת לרעש התנגשות מחריד.
כשבמקום הגעה מהירה ליעד, המסע נגמר פתאום, ובצורה הכי דרמטית שיש.
תאונות בהן מעורבות כבאיות הן לא עניין של מה בכך.
הן שונות.
מורכבות.
דורשות הבנה לא רק משפטית, אלא גם טכנית, פיזית, ואפילו בירוקרטית לעומק.
הן משאירות אחריהן שאלות רבות.
וגם, לצערי, פצועים.
פצועים שחייהם השתנו ברגע.
המאמר הזה ידבר על כל זה.
על הסיפור האמיתי מאחורי תאונות כאלו.
על המורכבות.
על האתגרים.
ועל הדרך להתמודד איתם, כי יש דרך.
ויש מי שיודע לנווט בה.

כשצפירה הופכת לזעקה: מה קורה בתאונה עם כבאית, ואיך מתמודדים עם ההשלכות?

אז למה תאונה עם כבאית היא לא סתם עוד תאונת דרכים?
כי כבאית היא לא סתם עוד רכב.
היא מפלצת כבדה.
גבוהה.
מצוידת בציוד מיוחד.
היא נוסעת לעיתים קרובות בתנאי לחץ קיצוניים.
עם צפירות ואורות מהבהבים.
מנסה להגיע ליעד כמה שיותר מהר.
כל האלמנטים האלה יוצרים סיטואציה ייחודית על הכביש.
סיטואציה שיכולה להפוך בקלות מאד מסוכנת.
וההשלכות של התנגשות עם כלי כזה, הן כמעט תמיד הרסניות.

1. הצפירה נשמעת אחרת: למה תאונה עם כבאית היא סיפור אחר לגמרי?

כמו שאמרנו, כבאית היא רכב חירום.
יש לה פטורים מסוימים מחוקי התנועה הרגילים.
אבל זה לא נותן לה “אישור קטל” על הכביש.
הרעיון הוא לאפשר לה להגיע מהר למקום שבו זקוקים לה.
לאפשר לה לסטות מכללים כמו מהירות מותרת או עצירה באדום.
אבל זה תמיד, אבל תמיד, כפוף לחובת זהירות מוגברת.
נהג כבאית חייב לוודא שהסטייה מהכללים לא מסכנת אחרים.
הוא לא יכול פשוט לצפור ולצפות שכולם יתאדו מהכביש.
מנגד, הנהגים האחרים מחויבים לפנות את הדרך.
כאן נוצר מתח מובנה.
האם הנהג הרגיל פינה בזמן?
האם נהג הכבאית נקט בזהירות מספקת למרות המהירות/הצפירה?
ניתוח רגע התאונה, התנאים בכביש, והתנהלות שני הנהגים (ולעיתים יותר) הוא קריטי.
והוא אף פעם לא פשוט.

תוסיפו לזה את העובדה שכבאית היא רכב ענק וכבד במיוחד.
היא נושאת טונות של מים או חומרים אחרים.
מכאן נובע כוח עצירה ארוך יותר.
שטח מת גדול יותר.
וראייה מוגבלת יותר לנהג.
תמרונים שכבאית מבצעת, כמו פניות הדוקות או עקיפות, שונים לגמרי מתמרונים של מכונית רגילה.
כשמסה כזו פוגשת מכונית פרטית, התוצאה, לצערי, לרוב ידועה מראש.

2. לא רק פח קמוט: אילו פגיעות גוף מחכות מעבר לפינה?

בניגוד לתאונות קלות שנגמרות בנזק לפח ובלי כאב ראש רציני, תאונות עם כבאיות משאירות לרוב חותם עמוק.
על הגוף.
ועל הנפש.
הפגיעות יכולות להיות קשות.
מאד קשות.

  • פגיעות ראש: החל מזעזועי מוח שנראים קלים בהתחלה, אך עלולים להשאיר נזקים קוגניטיביים לטווח ארוך, ועד פגיעות ראש חודרניות או טראומטיות הגורמות לנכויות קשות. במקרים הכי טרגיים, למצב וגטטיבי שמשנה חיים של משפחה שלמה.
  • פגיעות עמוד שדרה: שברים, נזקים לדיסקים, ובמקרים הקשים ביותר – פגיעות בחוט השדרה המובילות לשיתוק. פראפלגיה (שיתוק רגליים) או קוואדרופלגיה (שיתוק ידיים ורגליים). אלו פגיעות שמחייבות התאמות דרסטיות בחיים, החל מכיסא גלגלים, דרך התאמת דיור, ועד צורך בעזרה סיעודית צמודה.
  • שברים מורכבים וקטיעות: כוח המעך בתאונה עם כבאית יכול לגרום לשברים רב-מערכתיים. שברים שמצריכים סדרת ניתוחים ארוכה. ולפעמים, למרות הכל, לא ניתן להציל את הגפה. קטיעה היא אירוע טראומטי עם השלכות פיזיות, נפשיות וכלכליות אדירות. השגת פיצוי שיאפשר קבלת פרוטזות מתקדמות (שלא מכוסות בסל!) ושיקום מקצועי היא משימה מורכבת.
  • נזקים פנימיים ופגיעות נוספות: פגיעות חזה, בטן, אגן. נזקים לאיברים פנימיים. צלקות. פגיעות פיזיות שמשפיעות על יכולת התנועה, התפקוד היומיומי, ואפילו על מראה האדם ודימויו העצמי.

אבל זה לא רק הגוף הפיזי.
הטראומה הנפשית היא ענקית.
פחדים.
חרדות.
נדודי שינה.
סיוטים.
דיכאון.
צלקות נפשיות שלא רואים מבחוץ, אבל שמשפיעות על כל אספקט בחיים, על היכולת לחזור לעבודה, ועל איכות החיים הכללית.
בתביעות כאלה, אסור בשום אופן להתעלם מהפן הנפשי של הפגיעה.
הוא חלק אינטגרלי מהנזק הכולל.

3. מי באמת אשם? הצצה למבוך המשפטי

קביעת האחריות בתאונה עם כבאית היא לא לב העניין אם יש לך ביטוח חובה אתה זכאי לקבלת פיצוי מפוליסת ביטוח בחובה ברכב שבו נפגעת.  

אם אין לך ביטוח חובה אז אתה כדי לקבל פיצוי אתה צריך להיכנס לשאלה המרכזית של מי באמת אשם בתאונה? 
זה לא תמיד נהג הכבאית.
זה לא תמיד הנהג השני.
ולפעמים, זו שרשרת אירועים וגורמים.

 4. המאבק הגדול: מי משלם על הנזק, ואיך מקבלים מה שמגיע?

אחרי שהתרחשה התאונה ונגרמו הנזקים, המאבק עובר למישור הכלכלי והבירוקרטי.
מי משלם על הטיפולים?
על השיקום?
על אובדן ההכנסה?
על הנכות?

4.1 חברות הביטוח: המשחק לא תמיד הוגן…

השחקן המרכזי בזירה הוא לרוב חברת הביטוח שמבטחות את הרכב בביטוח חובה או במקרה שנהגת ברכב שאין לו ביטוח חובה אז יתכן שתוכל לתבוע את ביטוח החובה של הכבאית בגין נזקי הגוף שנגרמו לה אך זה בכפוף להוכחת האשמה של נהג הכבאית. 
ברירת המחדל שכל נפגע גוף תובע את הביטוח חובה של הרכב שבו הוא עשה שימוש ואם מדובר בהולך רגל אז את ביטוח החובה של הרכב הפוגע.  
של הרכב השני.
במקרים אין ביטוח חובה לרכב שבו נהגת ואין לך זכאות על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אתה יכול לתבוע את הביטוח חובה של הרכב האשם בתאונה על נזקי הגוף שנגרמו לך.  
חברות הביטוח, מטבען, לא ששות לשלם סכומים גדולים.
הן מתוכננות להרוויח.
לא לפזר כסף.
הן ישתמשו בכל טענה אפשרית כדי להפחית את הפיצוי או לדחות את התביעה.
החל מטענות על העדר כיסוי ביטוחי ועד ויכוח על היקף הנזק הרפואי, ועד טענות על העדר קשר סיבתי בין התאונה לנזק.
בתיקים מורכבים, במיוחד כשיש היבטים טכניים או רפואיים מורכבים, הן מתקשות להתמודד מול ידע מקצועי עמוק.
הן רגילות לעורכי דין “רגילים”.
כשמגיע עורך דין שמדבר בשפת המהנדסים, שמכיר מערכות הידראוליות, שיודע לקרוא שרטוטים, שמכיר את הציוד שהיה על הכבאית – זה משנה את יחסי הכוחות.
זה מאפשר להציג תמונה עובדתית חזקה כל כך, שקשה מאד לחלוק עליה.

4.2 הביטוח הלאומי: המאבק על הכרה כנפגע עבודה.

אם התאונה קרתה בדרך לעבודה או במהלך העבודה (למשל, היית בנסיעת עסקים), זו עשויה להיות גם תאונת עבודה.
זכות זו פותחת שער לתביעה מול הביטוח הלאומי.
הכרה כנפגע עבודה מקנה זכויות כמו דמי פגיעה (תשלום בזמן אי כושר), קצבת נכות מעבודה, וגם זכויות שיקום משמעותיות.
אבל גם כאן, המערכת בירוקרטית.
וועדות רפואיות לא תמיד מקלות.
צריך לדעת איך להגיש את התביעה נכון.
איך להתנהל בוועדות.
איך להציג את מלוא הנזק.
איך לערער אם ההחלטה אינה משקפת את המציאות.
זה מסלול מקביל לתביעה נגד חברת הביטוח, ושילוב נכון של שתי התביעות קריטי למיצוי מלוא הזכויות.

4.3 ביטוחים פרטיים ופנסיות: לא לשכוח את האס בשרוול!

אל תשכחו לבדוק פוליסות ביטוח פרטיות!
ביטוח חיים עם כיסוי נכות או ריסק מווות 
ביטוח אובדן כושר עבודה.
פוליסות נכות אישיות.
גם קרנות פנסיה כוללות לרוב כיסויים כאלה קצבת נכות או קצבת שארים. 
פוליסות אלו יכולות להוסיף סכומי כסף משמעותיים, במיוחד במקרים של נכויות קשות.
צריך לדעת איך לאתר את הפוליסות, לבדוק את התנאים, ולהגיש את התביעות בצורה מקצועית.
זה נתיב פיצוי נוסף שאסור לפספס.

5. אז מה עושים ברגע האמת? ואיך בוחרים מי יילחם בשבילכם?

קיבלתם מושג על המורכבות של תאונה עם כבאית.
זה לא עניין של מה בכך.
ההשלכות אדירות.
המאבק מול הגופים המשלמים לא קל.
הוא דורש ידע, ניסיון, ומעל הכל – מומחיות.

כשחלילה קורה אסון כזה, הצעד הראשון הוא לדאוג לבריאות.
טיפול רפואי מידי.
ושמירה על כל המסמכים!
הצעד השני, ובאופן מיידי, הוא לפנות לייעוץ משפטי.
אבל לא סתם עורך דין.
אתם צריכים מישהו שמכיר את העולם הזה מבפנים.
מישהו שמטפל בתיקים מורכבים של נזקי גוף קשים.
מישהו שמכיר את המערכת של הביטוח הלאומי.
ומישהו שיש לו את ה”אקסטרה”.
ה”אקסטרה” הזה הוא הידע המעשי.
ההבנה הטכנית היכולת לנהל תיק בצורה אסטרטגית ו.
היכולת לקרוא שרטוטים, להבין איך עובדת מכונה, לנתח זירת תאונה לא רק מהזווית המשפטית אלא גם מהזווית ההנדסית.
זה מה שהופך עורך דין מטוב למצוין בתיקים כאלה.
זה מה שמאפשר לבנות תביעה חזקה, מבוססת ראיות, שקשה לחברות הביטוח להתמודד איתה.
זה מה שמאפשר לשלוט בהליך המשפטי, ולא לתת לגופים החזקים לנתב אותו.

מעבר לידע, אתם צריכים מישהו שילווה אתכם באופן אישי.
מישהו שיהיה שם בשבילכם ובשביל משפחתכם.
שיעזור לכם לנווט במערכת הבריאות.
שיסייע לכם בהתאמות הנדרשות (דיור, רכב).
שידאג לכל הצרכים המיידיים והעתידיים שלכם.
כי כשאתם מתמודדים עם פגיעה קשה שמשנה את החיים, אתם לא צריכים רק עורך דין שמגיש מסמכים לבית משפט.
אתם צריכים שותף לדרך.
מישהו שיאפשר לכם להתמקד בשיקום, בזמן שהוא נלחם על הזכויות שלכם בכל החזיתות.
מישהו שיש לו ניסיון של שנים בטיפול באלפי מקרים דומים.
מישהו עם ראייה אסטרטגית, יצירתיות, וחוכמה.

שאלות ותשובות קצרות (וענייניות!)

קרו לכם שאלות תוך כדי קריאה? הנה כמה תשובות לשאלות נפוצות בנושא תאונות עם כבאית:

ש: התאונה אירעה כשהכבאית נסעה בצפירה ואורות אדומים. האם עדיין אפשר לתבוע אותה?

ת: בהחלט. גם רכב חירום חייב לנקוט בזהירות. אם הוכח שנהג הכבאית לא נקט בזהירות הנדרשת בהתאם לנסיבות (למשל, לא וידא שהצומת פנוי מספיק), קמה עילת תביעה. יש לבחון כל מקרה לגופו.

ש: נפגעתי קשה בתאונה עם כבאית בדרך לעבודה. האם זו גם תאונת עבודה?

ת: כן, ככל הנראה. תאונה שאירעה בדרך מביתך לעבודה או בחזרה נחשבת בדרך כלל לתאונת עבודה. במקרה כזה, אתה זכאי לתבוע גם את המוסד לביטוח לאומי וגם את חברת הביטוח (במקביל). חשוב לפתוח תיק בביטוח לאומי בהקדם.

ש: יש לי פוליסת ביטוח חיים עם כיסוי נכות. האם זה קשור לתאונה?

ת: יכול להיות מאד שכן. אם התאונה הותירה אותך עם נכות, ייתכן שאתה זכאי לקבל תשלום במסגרת פוליסת ביטוח החיים שלך, גם אם התשלום מחברות הביטוח של הרכבים לא מכסה את כל הנזק. צריך לבדוק את תנאי הפוליסה ולהגיש תביעה מסודרת.

ש: כמה זמן יש לי להגיש תביעה אחרי תאונה עם כבאית?

ת: באופן כללי, תביעת נזקי גוף מתיישנת תוך 7 שנים מיום התאונה. אולם, אם הנפגע היה קטין במועד התאונה, ההתיישנות מתחילה להיספר רק כשהגיע לגיל 18 (כלומר, עד גיל 25). לביטוח לאומי יש כללים שונים (הודעה על פגיעה תוך 12 חודשים, הגשת תביעה לנכות תוך 12 חודשים מיום סיום הטיפול או מועד אחר). חשוב לפנות לעורך דין מוקדם ככל האפשר ולא לחכות לרגע האחרון, כדי לאסוף ראיות ולנהל את התיק בצורה הטובה ביותר.

לסיכום, תאונה עם כבאית היא אירוע טראומטי ומורכב ביותר.
התמודדות עם חברות ביטוח, ביטוח לאומי, ולעיתים גם גופים מוסדיים גדולים אחרים, דורשת לא רק ידע משפטי גרידא, אלא גם הבנה עמוקה בתחומים כמו רפואה וטכנולוגיה.
היכולת לנתח את נסיבות התאונה גם מההיבט ההנדסי, להבין את המשמעות ארוכת הטווח של הפגיעות הרפואיות, ולנווט במערכת הבירוקרטית – כל אלה קריטיים להצלחה.
המטרה היא לא רק לקבל פיצוי כספי, אלא להבטיח שהנפגע יקבל את כל התמיכה והמשאבים הנדרשים כדי לחזור למסלול חיים תקין ככל הניתן, או לכל הפחות, להתמודד עם מגבלותיו בצורה הטובה ביותר.
אל תישארו לבד במאבק הזה.
יש מי שיודע איך לנהל אותו עבורכם.
איך לדאוג לכם.
איך להבטיח שסיפור התאונה הקשה יהפוך, בסופו של דבר, לבסיס לשיקום ולעתיד טוב יותר.

הכותב עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור. המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.

עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר. עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

/ 5.

בואו תבדקו את הזכאות שלכם לפיצויים

לחצו על הכפתור ומלאו את הפרטים

יכול לעניין אותך

מי אתה עו”ד ישראל אסל ?
מאמר ביקורת: תאונת נפילת עובד מעגורן צריח ברעננה מחדל מתמשך של מינהל הבטיחות במשרד העבודה העובדים משלמים על כך בחייהם.    
פועלים מוצאים את מותם בתעלות: תאונות קטלניות באתרי תשתית להנחת צנרת
דילוג לתוכן