תאונה עם ביטוח ללא טסט: אל תפספסו את הזכויות שלכם

דמיינו את הרגע הזה. הרגע שבו הכל משתנה בשבריר שנייה. תאונת דרכים. הרכב שלכם מעורב. ואז, כמו סיוט שמתגשם, עולה לכם בראש המחשבה המצמררת: “הטסט… אוי, הטסט! הוא פג תוקף! האם זה אומר שאיבדתי את הכל? שאין לי זכויות? שחברות הביטוח פשוט יזרקו אותי מכל המדרגות?” הלחץ עולה, הבהלה משתלטת, והעתיד נראה קודר. אבל רגע לפני שאתם נכנסים לפאניקה מוחלטת ומוותרים על הכל, בואו ננשום עמוק. כי האמת, ובטח תשמחו לשמוע, היא הרבה יותר מורכבת ומעודדת ממה שנדמה לכם. המאמר הזה כאן כדי להפיג את הערפל, לנפץ מיתוסים, ולצייד אתכם בידע שיהפוך אתכם משחקנים פסיביים במגרש של חברות הביטוח, לבעלי שליטה אמיתיים על גורלכם ועל עתידכם הכלכלי והשיקומי. בואו נצלול פנימה – כי הדרך למימוש זכויותיכם מתחילה כאן ועכשיו.

המופע המרכזי: האם טסט פג תוקף באמת “מבטל” את הביטוח? (התשובה תפתיע אתכם, ובגדול!)

בואו נשים את הקלפים על השולחן. אחת החרדות הגדולות ביותר של נהגים אחרי תאונה היא לגלות שהטסט של הרכב פג תוקף.

מיד קופצת לראש המחשבה המבהילה: “זהו, אין לי כיסוי, כל הזכויות שלי נעלמו כלא היו”.

אבל רגע!

במקרים רבים, המציאות המשפטית שונה בתכלית מהדאגה הראשונית.

העיקרון המנחה את חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל”ה-1975, הוא עקרון ה”פיצוי ללא אשם”.

מה זה אומר בפועל?

שאם נגרמו לכם נזקי גוף בתאונת דרכים, ברוב המכריע של המקרים, אתם זכאים לפיצויים מחברת הביטוח של הרכב המעורב בתאונה (בין אם שלכם ובין אם של רכב אחר אם אתם במעמד של הולכי רגל), גם אם הטסט פג תוקף.

כן, קראתם נכון.

המטרה העיקרית של החוק היא לדאוג לכך שנפגעי גוף בתאונות דרכים יקבלו את הטיפול והפיצוי הנדרשים במהירות וביעילות, מבלי להיגרר לוויכוחים מייגעים על אשמה.

ולכן, חוסר טסט תקף ברכב, ככלל, אינו שולל את זכאותו של נפגע הגוף לפיצוי על נזקיו.

הסיבה פשוטה: מדובר בביטוח חובה – והוא כשמו כן הוא, חובה. אם יש ביטוח חובה ולנהג הרכב יש רישיון נהיגה תקף ומתאים לסוג הרכב אין כל בעיה ועצם העובדה שאין טסט לרכב אינה פוגעת בכיסוי הביטוחי. 

ביטוח חובה, כשמו כן הוא  חובה לעשות הוא משום שהוא נועד להגן על ציבור הנפגעים מכלי רכב מפני נזקי גוף ולפצותם על נזקי הגוף שנגרמו להם עקב פגיעת רכב מנועי. 

האם זה נשמע כמו קסם? אולי קצת. אבל זה החוק.

הפרשנות העמוקה: איפה מתחבא הקאץ’ (אם בכלל)? ומה ההבדל בין ביטוחים?

אז אם ביטוח חובה מכסה, איפה הבעיה?

ובכן, כמו בחיים, תמיד יש ניואנסים, וכאן מגיע הזמן להבחין בין סוגי הביטוח השונים.

הקסם של ביטוח החובה: הפיצוי לנזקי גוף – כמעט בלתי ניתן לעצירה!

כפי שכבר ציינו, עבור נזקי גוף, ביטוח החובה הוא הגיבור שלכם.

גם אם הטסט פג תוקף, גם אם הייתם אשמים בתאונה אתם, כנפגעי גוף, זכאים לפיצוי.

הכיסוי הזה חל על כל מי שנפגע בתאונה, לרבות הנהג, הנוסעים והולכי הרגל.

החריגים היחידים, שהם נדירים ומאוד ספציפיים, הם במקרים כמו:

  • נהיגה ברכב גנוב בידיעת הנהג.
  • שימוש ברכב למטרות פליליות.
  • נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף (למעט חריגים קטנים).
  • תאונה מכוונת (למי שזה עלה בראש).

אבל שימו לב: חוסר טסט תקף אינו אחד מהחריגים הללו.

אז נשמו לרווחה בכל הנוגע לפיצויים על פגיעות גופניות.

ומה קורה אם אין בכלל ביטוח חובה?

כאן נכנסת לתמונה “קרנית” – תאגיד שהוקם מתוקף החוק ומטרתו לפצות נפגעים בתאונות דרכים במקרים בהם אין חברת ביטוח מחויבת לפצות (למשל, רכב ללא ביטוח חובה, או רכב פוגע שזהותו אינה ידועה).

גם במקרה כזה, הזכויות שלכם לפחות בכל הנוגע לנזקי גוף, עדיין קיימות אך בכפוף לחריגים הקבועים בסעיף 7 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 

מעבר לקסם המשפטי: 7 צעדים קריטיים שחייבים לבצע אחרי תאונה (גם אם הטסט בכיס!)

ידע הוא כוח, אבל פעולה היא העוצמה האמיתית.

לאחר תאונה, ללא קשר למצב הטסט, ישנם צעדים קריטיים שיכולים להכריע את גורל התיק שלכם.

אל תדלגו על אף אחד מהם!

1. השעה הראשונה היא זהב: תיעוד, תיעוד ועוד תיעוד!

מיד לאחר התאונה, אם מצבכם הרפואי מאפשר, התחילו לתעד.

  • צלמו הכל: זירת התאונה מכל כיוון, מיקום הרכבים, נזקים, סימני בלימה, פגיעות בצמחייה או ברכוש, ואפילו את תווי הפנים של הנהג השני. הפרטים הקטנים יכולים להיות קריטיים.
  • אספו פרטים: שמות ופרטי קשר של המעורבים, מספרים של רכבים, שמות חברות ביטוח ומספרי פוליסה.
  • אל תשכחו עדים: אם יש עדי ראייה, קחו את פרטיהם. עדות אובייקטיבית שווה זהב.
  • משטרה: הזמינו משטרה. דוח משטרה, גם אם לא תמיד מחייב, הוא תיעוד רשמי שחשוב לכל הליך עתידי.

2. הטיפול הרפואי: כל כאב חשוב, כל מסמך יקר!

גם אם אתם מרגישים “בסדר”, גשו לבדיקה רפואית בסמוך לאירוע.

תלונות על כאבים, אפילו קלים, חייבות להיות מתועדות במוסד רפואי (חדר מיון, קופת חולים).

וודאו כי המסמכים הרפואיים מציינים במפורש כי הפגיעה אירעה כתוצאה מתאונת דרכים.

עקבו אחר הוראות הרופאים, קחו את כל התרופות, גשו לפיזיותרפיה או שיקום.

כל מסמך רפואי, כל קבלה על טיפול, כל אישור הפניה, הם אבני דרך בתביעה שלכם.

3. עורך דין המתמחה בנזקי גוף: אל תעזו ללכת לבד למאבק הזה!

זה לא הזמן לחסוך.

תאונות דרכים עם נזקי גוף, במיוחד מורכבות, הן שדה מוקשים משפטי, רפואי, ואפילו הנדסי.

חברות הביטוח מצוידות במערכי עורכי דין מתוחכמים שתפקידם לצמצם את הפיצוי ככל האפשר.

עורך דין מומחה בתחום נזקי הגוף שמתמחה בעיקר בתאונות דרכים ותאונות עובדה מורכבות תאונות של פציעות קשות ומקרה מוות יכול לסייע לכם למקסם את הפיצויים. במקרים של תאונות עם רכבים מיוחדים או רכבי עבודה עו”ד עם ניסיון במכונות וציוד הנדסי יוכל לסייע לכם. 

הידע המשפטי, בשילוב עם הבנה טכנית מעמיקה, מעניק יתרון עצום ומאפשר לנהל את התיק באסטרטגיה של כמה צעדים קדימה.

הוא זה שיבטיח שהזכויות שלכם לא יתמוססו בין הבירוקרטיה והכחשות.

4. המוסד לביטוח לאומי: האם הוא באמת “שלנו”?

אם התאונה אירעה בדרך לעבודה, מהעבודה, או במהלך העבודה, היא תיחשב כ”תאונת עבודה”.

במקרה כזה, אתם זכאים לפיצויים וזכויות מהמוסד לביטוח לאומי, בנוסף לתביעה נגד חברת הביטוח של הרכב.

אבל גם אם זו לא תאונת עבודה קלאסית, ישנם מדורים שונים בביטוח לאומי שיכולים לסייע:

  • קצבת נכות כללית.
  • שירותים מיוחדים.
  • קצבת ניידות.

ההתמודדות עם המוסד לביטוח לאומי וועדותיו הרפואיות היא מורכבת ודורשת ידע רב.

ייצוג מקצועי כאן הוא קריטי למיצוי כל הזכויות.

5. פוליסות ביטוח פרטיות: האם בדקתם היטב את המגירות?

לרבים מאיתנו יש פוליסות ביטוח פרטיות שאנחנו שוכחים מקיומן או מזיקתן:

  • ביטוחי חיים.
  • ביטוחי אובדן כושר עבודה.
  • ביטוחי נכות.
  • קרנות פנסיה (שעשויות לכלול כיסוי לנכות).

פוליסות אלו יכולות להעניק פיצויים משמעותיים נוספים.

בדיקה יסודית של כל הפוליסות שלכם ושל בני משפחתכם היא חובה.

6. עלויות וקבלות: כל שקל חשוב, כל מסמך שווה זהב!

שמרו בקפדנות על כל קבלה, כל חשבונית, וכל תיעוד של הוצאות הקשורות לתאונה:

  • נסיעות לטיפולים רפואיים.
  • תרופות.
  • טיפולים רפואיים פרטיים (גם אם שילמתם על זה מכיסכם).
  • עזרה בבית (אם נזקקתם לה).
  • התאמות דיור.
  • אביזרים רפואיים.

גם אובדן ימי עבודה, בין אם בשכר ובין אם בימי מחלה, חייב להיות מתועד באישור רופא או מעסיק.

אל תמעיטו בערכו של אף פרט.

7. חשיבה אסטרטגית: לאן חברת הביטוח הולכת עכשיו?

חברות הביטוח הן גופים כלכליים.

תפקידן לצמצם את החשיפה הכספית שלהן.

הן ינסו לחתור לפשרה מהירה, לעיתים קרובות נמוכה משמעותית מהפיצוי שמגיע לכם.

הן ינסו לערער על הקשר בין הפגיעה לתאונה, על חומרת הנזק, ואפילו על מצבכם הרפואי.

לכן, הליווי המשפטי חייב להיות אסטרטגי, עם ראייה של כמה צעדים קדימה.

ידע מעמיק לא רק בחוק, אלא גם בטקטיקות של חברות הביטוח וביכולת להתמודד עם סוגיות מקצועיות וטכניות, הוא המפתח לשליטה אמיתית בהליך המשפטי.

זו לא רק שאלה של פיצוי, אלא גם של שיקום, ניידות, ודאגה לכל צורכי הנפגעים והמשפחות.

במקרים של פגיעות קשות במיוחד, כמו מצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה, או קטיעות, הניסיון והידע המקיף נדרשים כדי להבטיח לא רק פיצוי כספי, אלא גם את מיצוי הזכויות לפרוטזות המתקדמות ביותר, התאמות דיור ועוד.

שאלות ותשובות מהחיים (כי למי אין שאלות כאלה?)

האם אוכל לתבוע את הביטוח גם אם הטסט פג תוקף לפני שנים?

תשובה: כן! בכל הנוגע לנזקי גוף, עובדת פקיעת תוקף הטסט, גם אם לפני זמן רב, לרוב אינה שוללת את זכאותכם לפיצוי מביטוח החובה. המטרה היא פיצוי נפגעי גוף, והחוק מעניק עדיפות עליונה לעקרון הזה. תנאי לקיומו של כיסוי ביטוחי הוא כי האירוע יוגדר כתאונת דרכים, קיים ביטוח חובה בתוקף ולנהג הרכב היה רישיון נהיגה. חשוב לציין שיש תאונות שקורות בזמן שאין איש ברכב, לדוגמא הדרדרות רכב שלא הורם בו בלם חנייה. במקרה כזה חברת הביטוח חובה גם תפצה על הנזק. 

האם חברת הביטוח תשלם לי גם אם אני אשם בתאונה ולרכב אין טסט?

תשובה: כן, בהחלט, במישור נזקי הגוף! חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים פועל על בסיס “פיצוי ללא אשם”. כלומר, גם אם אתם אשמים בתאונה, וגם אם הטסט פג תוקף, אתם עדיין זכאים לפיצוי על נזקי הגוף שלכם מביטוח החובה.

מהו תפקידו של עורך דין במקרה כזה? האם אני לא יכול לטפל בזה לבד?

תשובה: עורך דין, ובמיוחד כזה המתמחה בנזקי גוף, הוא קריטי. הוא יבטיח את מיצוי כל זכויותיכם, יתמודד מול חברות הביטוח המתוחכמות, ילווה אתכם מול המוסד לביטוח לאומי וועדות רפואיות, וידאג גם לזכויות נוספות מפוליסות פרטיות. בלעדיו, סביר להניח שתפסידו סכומים משמעותיים ותתמודדו עם תסכול בירוקרטי אדיר.

האם יש חריגים לכלל שביטוח חובה מכסה גם בלי טסט?

תשובה: החריגים מעטים ונדירים, ואינם קשורים ישירות לטסט. הם כוללים מקרים של נהיגה ברכב גנוב בידיעה, שימוש ברכב למטרות פליליות, או נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף (שלא בהיסח הדעת). במקרים אלה, הפנייה היא ל”קרנית”.

מה לגבי תאונות עבודה? האם זה רלוונטי שם?

תשובה: אם התאונה אירעה בדרך לעבודה או במהלכה, היא נחשבת תאונת עבודה. במקרה כזה, אתם זכאים לפיצויים הן מחברת ביטוח החובה (על נזקי גוף) והן מהמוסד לביטוח לאומי (על אובדן כושר עבודה, נכות ועוד). חוסר טסט לרכב אינו משפיע על זכאותכם לפיצויי תאונת עבודה מהביטוח הלאומי.

האם יש משהו שאני יכול לעשות כדי “לתקן” את המצב אם הטסט פג?

תשובה: לאחר שהתאונה כבר אירעה, אין דרך “לתקן” את עובדת חוסר הטסט באותה נקודת זמן. עם זאת, כאמור, הדבר אינו משפיע על זכאותכם לפיצוי על נזקי גוף מביטוח החובה. עבור נזקי רכוש, חשוב להתייעץ עם עורך דין הבקיא בנושא  כדי לבחון את טענות חברת הביטוח ולראות אם יש עילה להתמודד מולן.  

אז, הנה לכם האמת הפשוטה והמורכבת גם יחד.

תאונת דרכים היא חוויה מטלטלת, ובמיוחד כשהיא מלווה במחשבות מטרידות על “טסט פג תוקף” ואיבוד זכויות.

אבל עכשיו אתם יודעים: התמונה המשפטית רחבה בהרבה ממה שנדמה.

זכויותיכם לנזקי גוף שמורות לכם ברוב המוחלט של המקרים.

הידיעה הזו לבדה היא צעד ראשון והכרחי לשיקום.

אך ידע לבדו אינו מספיק.

נדרשת פעולה נכונה, תיעוד מדויק, ובעיקר – ליווי משפטי מקצועי, מקיף, ובלתי מתפשר.

אל תתייאשו ואל תוותרו על מה שמגיע לכם.

הכוח לשלוט על גורלכם ועל עתידכם הכלכלי והשיקומי נמצא בידיים שלכם – ובסיוע הנכון, הוא ימומש עד תום.

עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור.

המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.

עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר.

עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

/ 5.

בואו תבדקו את הזכאות שלכם לפיצויים

לחצו על הכפתור ומלאו את הפרטים

יכול לעניין אותך

מי אתה עו”ד ישראל אסל ?
מאמר ביקורת: תאונת נפילת עובד מעגורן צריח ברעננה מחדל מתמשך של מינהל הבטיחות במשרד העבודה העובדים משלמים על כך בחייהם.    
פועלים מוצאים את מותם בתעלות: תאונות קטלניות באתרי תשתית להנחת צנרת
דילוג לתוכן