עורך דין פיצוי תאונת דרכים ותאונות עבודה: הסודות לקבלת פיצוי מרבי ומהיר

עורך דין פיצוי תאונת דרכים: כך תקבל את המגיע לך

הרגע הזה קורה בשנייה. זה יכול להיות פח בפח ברמזור, או מעידה מטופשת על רצפה רטובה, או אפילו סתם יום עבודה שגרתי שהפך לסיוט כי מכונה לא עבדה כמו שצריך. בום. פתאום אתה מוצא את עצמך בצד הלא נכון של המשוואה. כאב, בלבול, חוסר ודאות. מה עושים עכשיו? מי מטפל בזה? איך בכלל מתחילים? נראה כאילו כל העולם ממשיך לרוץ, ואתה פשוט נתקעת. ולצד הכאב הפיזי, מיד מצטרף כאב ראש בירוקרטי. ביטוחים, טפסים, שאלות שאין לך מושג איך לענות עליהן. כאילו לא מספיק שנפצעת, עכשיו אתה צריך להיות גם בלש וגם רואה חשבון וגם עורך דין לעצמך. זה מרגיש כמו מבוך. ואף אחד לא נתן לך מפה. אז בואו נעשה סדר. בואו נבין את המשחק. כי האמת? הוא לא כל כך מסובך כמו שהוא נראה. פשוט צריך לדעת איפה כל דלת נמצאת ומה הקוד לפתוח אותה.

תאונות דרכים: מי משלם על הבלגן הזה?

תאונות דרכים הן לצערנו חלק מחיינו. ועם כל תאונה מגיעה השאלה: מי אחראי לנזק? מי ישלם על הטיפולים הרפואיים? על הימים שהפסדת בעבודה? ומה לגבי הנזק הלא ממוני – הכאב והסבל? למרבה המזל, במדינת ישראל יש לנו חוק שמקל קצת על החיים במובן הזה. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת”ד).

החוק הזה אומר דבר די פשוט, לפחות על פניו: כל נפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי, וזה לא משנה מי אשם בתאונה. נשמע הוגן, נכון? הרעיון הוא לפשט את ההליך המשפטי ולאפשר לנפגע לקבל פיצוי מהר יחסית, בלי להיגרר לוויכוחים מייגעים וממושכים בבתי משפט על שאלת האשמה. נכון, מישהו כן צריך לשלם, וזו בדרך כלל חברת הביטוח של הרכב שבו נסע הנפגע, או חברת הביטוח של הרכב הפוגע אם היית הולך רגל או רוכב אופניים. אבל בשבילך, הנפגע, שאלת האשמה היא לא העניין המרכזי.

אז מה בעצם צריך לעשות אחרי תאונה?

קודם כל, לדאוג לבריאות. זה תמיד הדבר הכי חשוב. ללכת לרופא, לקבל טיפול רפואי מתאים. אחר כך, מתחיל הניירולוגיה. כדאי לאסוף כמה שיותר מידע בזירת התאונה – פרטי כלי הרכב המעורבים, פרטי הנהגים, עדים אם היו. לצלם הכל, אם אפשר. גם את הנזק לרכב, גם את מיקום התאונה, הכל. כל פרט קטן יכול להיות חשוב בהמשך.

והכי חשוב? לא להסכים לשום הצעת פשרה מחברת הביטוח בשלבים הראשונים. חברות הביטוח ממהרות לפעמים להציע סכומים נמוכים, במטרה “לסגור את הסיפור” בזול. הן אלופות בזה. הן אדיבות בטלפון, שולחות מכתבים שנשמעים “טכניים” ותמימים, אבל המטרה די ברורה: למזער נזקים מבחינתן. אבל מבחינתך, הפסד יכול להיות עצום. נזק ראש שבהתחלה נראה קל יכול להתגלות כמשהו משמעותי בהמשך. כאב גב קל עלול להפוך לבעיה כרונית. ולכן, לפני שחותמים על משהו, לפני שמסכימים לכל הצעה – חייבים, אבל חייבים, להתייעץ עם מישהו שמבין. מישהו שרואה את התמונה המלאה. מישהו שיודע מה באמת מגיע לך.

  • אסוף את כל המסמכים הרפואיים מהרגע הראשון.
  • שמור קבלות על הוצאות רפואיות, נסיעות לטיפולים, עזרה בבית.
  • רשום יומן של תחושות והגבלות יומיומיות. זה נשמע קטנוני, אבל זה שווה זהב.
  • אל תיתן הצהרות לחברת הביטוח ללא ייעוץ משפטי.

שאלות ותשובות נפוצות בתאונות דרכים:

ש: נפגעתי מרכב כהולך רגל ואני לא יודע את פרטי חברת הביטוח של הרכב הפוגע?

ת: אין פאניקה. במקרים כאלה, או כשהנהג הפוגע ברח מהמקום, התביעה מוגשת נגד “קרנית”. זוהי תאגיד שהוקם מכוח חוק הפלת”ד במיוחד למקרים כאלה, כדי שאף נפגע לא יישאר ללא פיצוי רק בגלל שלא נמצאה חברת ביטוח. אם יש לך את מספר הרכב הפוגע ניתן להיכנס לאתר של קרנית למערכת איתור מבטח רכב למלא טופס עם הפרטים הנדרשים ותמורת תשלום של אגרה בסף של 10 שקלים המערכת תוציא דף מידע עם פרטי חברת הביטוח לרכב ומספר הפוליסה. 

ש: האם מגיע לי פיצוי גם אם התאונה נגרמה באשמתי הבלעדית?

ת: כן, חוק הפיצויים קובע עקרון “האחריות המוחלטת” בחוק הפלת”ד קובע שזכאות לפיצוי אינה תלויה בשאלת האשמה. 

תאונות עבודה: לא רק הבור ברצפה

עזבו לרגע תאונות דרכים. עולם תאונות העבודה הוא עולם מורכב לא פחות, ואולי אף יותר, במיוחד כשהן מתרחשות במפעלי תעשייה, אתרי בנייה, או עם ציוד כבד ומכונות. שם, זה לא רק עניין של נהיגה. זה עניין של בטיחות, של תחזוקה, של נהלים, של השגחה. זה הרבה יותר טכני.

תאונת עבודה יכולה להיות נפילה מגובה, פגיעה ממכונה, התחשמלות, חשיפה לחומרים מסוכנים, ואפילו אירוע לב או שבץ מוחי שאירע עקב מאמץ חריג או לחץ נפשי בעבודה. ההגדרה רחבה.

המסלול הכפול: ביטוח לאומי והמעביד

נפגע תאונת עבודה נכנס אוטומטית למסלול כפול. המסלול הראשון והמיידי הוא מול המוסד לביטוח לאומי. ביטוח לאומי מכיר באירוע כתאונת עבודה (בתקווה), משלם דמי פגיעה על הימים שהפסדתם בעבודה, ובמידה ונותרה לכם נכות, קובע דרגת נכות ומשלם קצבת נכות או מענק חד פעמי, בהתאם לדרגה שנקבעה. זה המסלול ה”סוציאלי”, והוא זמין לכל עובד (שדווח כחוק כמובן) שנפגע.

המסלול השני הוא מול המעביד ו/או צדדים שלישיים שאחראים לתאונה (למשל, קבלן משנה, יצרן המכונה שכשלה, וכדומה). כאן כבר נכנסת שאלת האחריות. האם המעביד הפר את חובת הזהירות שלו כלפי העובד? האם הוא סיפק סביבת עבודה בטוחה? האם המכונות היו תקינות? האם היו נהלי בטיחות והאם הם נאכפו? השאלות האלה הן ליבת התביעה נגד המעביד וחברות הביטוח שלו. ופה, רבותיי, נדרשת מומחיות. ולא סתם מומחיות משפטית. מומחיות שהיא גם טכנית.

למה ידע טכני הוא קריטי בתאונות עבודה מורכבות?

דמיינו תאונה במפעל שבה עובד נפגע ממכונה תעשייתית. עורך דין שמגיע לבית משפט ומספר שהעובד “נפגע מהמכונה” – זה יפה, אבל זה לא מספיק. כדי להוכיח רשלנות, צריך להבין *למה* המכונה פגעה בו. האם היה בה כשל הנדסי? האם מערכת ההגנה לא פעלה? האם התחזוקה כשלה? האם העובד לא הוכשר כראוי? האם השרטוטים או תרשימי הפיצוץ של המכונה (כן, קוראים לזה ככה) חושפים בעיה תכנונית? האם מערכת הידראולית או חשמלית כשלה? האם תוכניות הבטיחות של המפעל הראו סיכון שלא טופל?

כדי לשאול את השאלות הנכונות, כדי להבין את התשובות של המומחים ההנדסיים (שכל צד מביא מטעמו), וכדי לחקור את המעביד או את מומחיו בבית משפט בצורה יעילה – חייבים להבין את השפה הטכנית. חייבים להכיר את המכונות. חייבים לדעת לקרוא שרטוטים, סכמות, תוכניות. בלי הידע הזה, אתה כעורך דין, וחשוב מכך, אתה כלקוח, נמצא בעמדת נחיתות. חברת הביטוח של המעביד תציג מומחים שיסבירו לבית המשפט במונחים מקצועיים למה “הכל היה תקין”. ואם עורך הדין שלך לא מבין את המונחים האלה, הוא לא יוכל לאתגר את המומחה הזה. הוא לא יוכל לחשוף את הכשל האמיתי.

כשעורך הדין מגיע לדיון עם ידע טכני עמוק, הוא שולט בדיון. הוא מבין את הפרטים הקטנים שהם לפעמים ההבדל בין הפסד לניצחון. הוא יכול לראות שבעוד שהמומחה של הצד השני מדבר על רכיב X, הבעיה האמיתית בכלל הייתה ברכיב Y שמחובר אליו בצורה חשמלית שגויה, כפי שעולה מסכמת החיווט. זה לא קסם. זה שילוב של ידע משפטי וידע טכני מעשי מהשטח.

שאלות ותשובות נפוצות בתאונות עבודה:

ש: דיווחתי על תאונת עבודה לביטוח לאומי, אבל הם לא הכירו בה. מה עושים?

ת: ניתן להגיש ערר על החלטת פקיד התביעות לבית הדין לעבודה. במקרים רבים, בעזרת מסמכים רפואיים נוספים, חוות דעת רפואית פרטית, או טיעונים משפטיים נכונים, ניתן לשנות את ההחלטה. חשוב לא לוותר בשלב הזה.

ש: נפגעתי בתאונת עבודה קשה ואני מרותק לכיסא גלגלים. האם הפיצוי מביטוח לאומי ומחברת הביטוח של המעביד מספיק?

ת: פיצוי בתאונות קשות חייב לכלול לא רק אובדן השתכרות וכאב וסבל, אלא גם את כל צרכי השיקום העתידיים: התאמות דיור, רכב מותאם, עזרת הזולת, אביזרי שיקום (כמו כיסא גלגלים מתקדם או פרוטזות טכנולוגיות). סכומים אלה מגיעים לרוב ממיליוני שקלים. הפיצוי מביטוח לאומי הוא רק חלק מהסכום הכולל, ולרוב אינו מכסה את מלוא הצרכים. לכן, תביעה נגד המעביד (או האחראים האחרים) היא הכרחית במקרים של פגיעה קשה כדי להבטיח איכות חיים סבירה בעתיד.

ש: האם אני יכול לתבוע את המעביד גם אם קיבלתי פיצוי מביטוח לאומי?

ת: כן. המסלולים מקבילים ומשלימים. הפיצוי שתקבל מביטוח לאומי (מענק או קצבה) יקוזז מסכום הפיצוי הכולל שייפסק לך בתביעה נגד המעביד. אבל הסכומים שניתן לקבל בתביעה נגד המעביד גבוהים משמעותית מהסכומים שמקבלים מביטוח לאומי, במיוחד בפגיעות קשות או כשיש אובדן השתכרות גדול.

ש: המעביד אומר שהייתי אשם בתאונה, והוא לא אחראי. האם זה סוף הסיפור?

ת: בשום אופן לא. גם אם הייתה לעובד “רשלנות תורמת” מסוימת, המעביד כמעט תמיד נושא באחריות כלשהי לתאונת עבודה שהתרחשה בשטח שלו. חובת הזהירות של מעביד כלפי עובדיו היא רחבה מאוד. כמעט תמיד ניתן למצוא כשל מערכתי, כשל בטיחותי, או אי הקפדה על נהלים שמטילים אחריות על המעביד. שאלת האשמה אינה בינארית (כן/לא). בית המשפט בוחן את מידת האחריות של כל צד.

המעטפת המלאה: לא רק נזקי גוף

נזקי גוף זה לא רק התאונה עצמה והכאב הפיזי. זה שרשרת שלמה של אירועים והשלכות. זה טיפולים רפואיים, זה שיקום, זה התמודדות עם ביטוח לאומי, זה התמודדות עם חברות ביטוח פרטיות (אובדן כושר עבודה, ביטוח חיים, פנסיה). לטפל רק באספקט אחד זה כמו לטפל רק בחלק מהפצע.

לכן, חשוב שהטיפול המשפטי ייתן מענה לכל החזיתות. ליווי מול ועדות רפואיות בביטוח לאומי, הבנה מעמיקה של הזכויות השונות בביטוח לאומי (נכות מעבודה, שירותים מיוחדים, ניידות, שיקום מקצועי), טיפול בתביעות מול חברות ביטוח פרטיות – כל אלה חלק אינטגרלי מהתהליך. לפעמים, הזכויות שניתן לממש בביטוח לאומי או בפוליסת ביטוח פרטית יכולות להקל משמעותית על חיי הנפגע ובני משפחתו, הרבה לפני שהתביעה העיקרית נגד חברת הביטוח מסתיימת. משרד שמכיר את כל הנתיבים האלה ויודע לנווט בהם ביעילות יכול להשיג עבורך הרבה יותר, וגם מהר יותר.

למה חשוב להילחם על שיקום ופרוטזות?

נפגעים רבים, במיוחד כאלה שעברו קטיעות, זקוקים לאביזרי שיקום יקרים ומורכבים, כמו פרוטזות טכנולוגיות מתקדמות. אביזרים אלה לא תמיד נכללים בסל הבריאות הממלכתי. אבל כדי לאפשר לנפגע לחזור לרמת תפקוד גבוהה ככל הניתן, כדי להחזיר לו חלק מהעצמאות שאבדה – האביזרים האלה חיוניים. עורך דין שמבין את החשיבות של הנושא הזה, ושנלחם על מימון אביזרי השיקום הטובים ביותר במסגרת התביעה, גם אם הם עולים הון תועפות, הוא עורך דין שמבין שהפיצוי הוא לא רק “כסף בבנק”. הוא אמצעי לחיים טובים יותר, ככל שניתן, לאחר הפגיעה.

זה נכון גם לגבי התאמות דיור לנפגעים המרותקים לכיסא גלגלים. זה לא מובן מאליו. חברת הביטוח לא תמיד ממהרת להכיר בצורך המלא ובעלות הכרוכה בהתאמות כאלה. ליווי צמוד, הבנה של הצרכים הייחודיים של הנפגע, ועמידה איתנה מול חברת הביטוח – כל אלה נדרשים כדי שהנפגע יוכל לחיות בביתו בכבוד ובעצמאות מקסימלית.

שאלות ותשובות נוספות:

ש: כמה זמן לוקח הליך תביעת נזקי גוף?

ת: אין תשובה אחת שמתאימה לכולם. תיקים פשוטים יחסית, שבהם הפגיעה קלה יחסית והאחריות ברורה, יכולים להיסגר תוך מספר חודשים עד שנה. תיקים מורכבים, במיוחד כאלה עם פגיעות קשות, צרכי שיקום גדולים או מחלוקות על שאלת האחריות, יכולים להימשך מספר שנים. ניהול יעיל, הבנה של הדינמיקה המשפטית והטכנית, ויכולת “לייצר לחץ” על הצד השני יכולים לעזור בקיצור התהליך, אבל חשוב להיות סבלניים ולהבין שזהו מרתון, לא ספרינט.

ש: האם עורך הדין שלי צריך להיות מומחה רפואי?

ת: לא, עורך דין לא צריך להיות רופא. אבל הוא צריך להיות מסוגל להבין מסמכים רפואיים, להבין את המשמעות של אחוזי נכות, ולדעת לעבוד עם מומחים רפואיים חיצוניים שיספקו חוות דעת לבית המשפט. הוא צריך לדעת לשאול את המומחה הרפואי את השאלות הנכונות ולהציג לו את המסמכים הרלוונטיים כדי שחוות הדעת תהיה מקצועית ומדויקת.

ש: קיבלתי הצעה ראשונית מחברת הביטוח. האם כדאי לקבל אותה?

ת: ב-99% מהמקרים, התשובה היא לא. הצעות ראשוניות של חברות ביטוח מבוססות לרוב על הערכה ראשונית, ולעיתים קרובות לוקחות בחשבון מינימום הכרחי בלבד. הן לא תמיד משקפות את מלוא הנזק העתידי, את צרכי השיקום, או את אובדן כושר ההשתכרות המלא לאורך שנים. קבלת הצעה כזו ללא בדיקה וייעוץ מקצועי היא כמו למכור נכס בלי להעריך את שוויו האמיתי. זה פשוט לא חכם.

הראייה האסטרטגית: למה לחשוב כמה צעדים קדימה?

ניהול תיק נזקי גוף, במיוחד כשהפגיעה משמעותית, זה לא רק איסוף מסמכים והגשת תביעה. זה כמו משחק שחמט. כל מהלך צריך להיות מחושב. צריך לצפות מראש את המהלכים של הצד השני, להבין את החוזקות והחולשות של כל טענה, ולבנות אסטרטגיה שתמקסם את הסיכויים להצלחה ואת גובה הפיצוי.

זה מתחיל באיך מנסחים את כתב התביעה, אילו מומחים מצרפים כבר בשלבים הראשונים, איך מנהלים משא ומתן עם הצד השני (ומתי לא מנהלים בכלל), איך מופיעים מול שופט או מגשר, ואיך מנהלים חקירה נגדית של עדים או מומחים של הצד השני. לראייה אסטרטגית נכנסים שיקולים משפטיים, רפואיים, טכניים (בתאונות עבודה), וגם כלכליים. לדעת מתי כדאי להתפשר ומתי חייבים ללכת עד הסוף לבית המשפט. לדעת איך להציג את הסיפור של הנפגע בצורה שתשכנע. זה ניסיון חיים, זה ידע, וזו חשיבה יצירתית.

ובסופו של דבר, מדובר על החיים של הנפגע ומשפחתו. המטרה היא לא רק “לזכות”, אלא להבטיח שהפיצוי שייפסק יאפשר להם לחיות בכבוד, לקבל את הטיפול הטוב ביותר, ולהתמודד עם ההשלכות ארוכות הטווח של הפגיעה בצורה הטובה ביותר שאפשר. זה דורש מחויבות אישית, ליווי צמוד, ואמונה עמוקה בצדקת הדרך.

מעבר למקרה הפרטי: להילחם על בטיחות לכולם

יש עורכי דין שמטפלים בתיקים, ויש כאלה שחיים אותם. כשמדובר בתאונות קשות, במיוחד תאונות עבודה קטלניות, זה לא יכול להיות רק עניין משפטי יבש. כל תאונה כזו היא כשל מערכתי, ובמקרים רבים – היה אפשר למנוע אותה. עורך דין שרואה את התמונה הגדולה מבין שלא מספיק לטפל בנזקי העבר, אלא צריך גם לפעול למניעת נזקים עתידיים.

מעורבות ציבורית, הופעה בוועדות הכנסת, העלאת המודעות בתקשורת, וייעוץ משפטי לגופים הפועלים למניעת תאונות – כל אלה הם חלק בלתי נפרד מהמחויבות לשינוי. ככל שיותר אנשים יהיו מודעים לסכנות, לזכויות שלהם, ולחובות של האחראים – כך הסיכוי שתאונות כאלה יקרו שוב יפחת. זו אולי נשמעת כמו מלחמה בטחנות רוח, אבל כל חיים שנצלים, כל פציעה שנמנעת, שווה את המאמץ. וזהו ההבדל בין מקצוע לעיסוק, בין טיפול בתיק לבין לחימה על עקרונות.

בסוף, אחרי כל הניירת, כל הדיונים, וכל המאבקים – מה שחשוב באמת הוא שהאדם שנפגע יקבל את כל מה שמגיע לו. שיוכל להמשיך בחייו בצורה הטובה ביותר האפשרית. ושנוכל, כחברה, ללמוד מהמקרים הקשים ולפעול כדי למנוע את התאונה הבאה. הדרך לשם עוברת דרך ידע, ניסיון, אסטרטגיה, ובעיקר – מחויבות אישית ואכפתיות אמיתית.

 

הכותב עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור. המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.

עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר. עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

 

/ 5.

בואו תבדקו את הזכאות שלכם לפיצויים

לחצו על הכפתור ומלאו את הפרטים

יכול לעניין אותך

מי אתה עו”ד ישראל אסל ?
מאמר ביקורת: תאונת נפילת עובד מעגורן צריח ברעננה מחדל מתמשך של מינהל הבטיחות במשרד העבודה העובדים משלמים על כך בחייהם.    
פועלים מוצאים את מותם בתעלות: תאונות קטלניות באתרי תשתית להנחת צנרת
דילוג לתוכן