רגע אחד. נשמתם עמוק? קרה הבלתי ייאמן. הייתם מעורבים בתאונת דרכים, רגעים ספורים של בהלה ורעש, ואז… הדממה. אבל לא סתם דממה, אלא דממה צורבת. הרכב הפוגע פשוט נעלם. נעלם מהעין, נעלם מהמציאות. השאיר אתכם שם, לבד, פצועים, מבולבלים, עם תחושה קשה של חוסר אונים. האם אתם לבד בסיפור הזה? האם הנזק ייפול עליכם? האם יש לכם למי לפנות? זו תחושה שיכולה למוטט גם את החזקים ביותר.
אבל לפני שאתם צוללים לייאוש, קחו עוד נשימה. עמוקה יותר הפעם. כי יש לכם כתובת, יש לכם זכויות, ויש מי שידאג שהצדק ייעשה. המאמר הזה, המקיף ביותר שתמצאו, הולך לשנות את כל התפיסה שלכם לגבי תאונות פגע וברח. לא עוד סימני שאלה, לא עוד חוסר ודאות. אנחנו הולכים לפרק כל היבט אפשרי, מהצעד הראשון שאתם חייבים לעשות, ועד למיצוי הזכויות המלא שלכם, אפילו כשנדמה שהאשם התאדה באוויר. נצלול יחד לעולם המשפטי המורכב הזה ונצא ממנו עם ארסנל ידע שיאפשר לכם להשיב לעצמכם את השליטה. אז תתכוננו, כי אתם עומדים לגלות את כל הסודות שעד היום הייתם צריכים לנחש.
השניות הראשונות: איך לא הופכים קורבן פעמיים?
הסצנה כאילו לקוחה מסרט אימה. ההלם משתק, הכאב מתחיל לבצבץ, ורכב הפגע ברח. המחשבה הראשונה שצפה היא “אבוד”. אבל רגע לפני שהבהלה משתלטת, זכרו: השניות והדקות הראשונות הן קריטיות. מה שתעשו או לא תעשו ברגעים אלו, ישפיע באופן דרמטי על היכולת שלכם לקבל פיצויים בהמשך הדרך. לא, זו לא הגזמה. זו המציאות.
אז מה עושים? קודם כל, נשמו. נסו להבין את הסיטואציה. אם אתם יכולים, נסו להישאר רגועים ככל האפשר. זה קשה, אנחנו יודעים, אבל זה חיוני לבטיחות שלכם ושל אחרים, וליכולת לאסוף פרטים.
1. בטיחות מעל הכל: אל תהיו גיבורים שלא לצורך
- ודאו שאתם בסדר: בדקו את עצמכם קודם. האם אתם פצועים? האם אתם יכולים לזוז? אם אתם מרגישים כאב חד או לא יציבים, אל תנסו לזוז.
- הזעיקו עזרה: התקשרו מיד למשטרה (100) ולמד”א (101). גם אם הפגיעה נראית קלה, וגם אם אתם מרגישים שאתם “יכולים” להסתדר. יש פגיעות שמתגלות רק מאוחר יותר. אל תקחו סיכון. תנו למקצוענים להחליט.
2. תיעוד: כל פרט קטן הוא עולם ומלואו
הרכב נעלם, אבל האם הוא באמת נעלם? ייתכן שלא. גם בלי לוחית רישוי או דגם מדויק, כל פרט יכול להיות קריטי.
- זכרו כל פרט על הרכב הפוגע: צבע, דגם (גם אם משוער), כיוון נסיעה, חלקים פגועים (שפשוף, שבר בפנס, מראה שבורה), ואפילו רמז לנהג (גבר/אישה, גיל משוער). כל פרט, כמה שולי שייראה לכם באותו רגע, יכול להיות השובר שוויון בחקירה.
- חפשו עדים: האם יש אנשים בסביבה שראו את התאונה? חנויות עם מצלמות אבטחה? נהגים אחרים שעברו במקום? בקשו פרטי קשר. עד ראיה אובייקטיבי שווה זהב. זה יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון בתביעה.
- צלמו, צלמו, צלמו: את זירת התאונה מכל זווית, את הנזקים לרכב שלכם, את הפציעות שלכם, את מיקום הרכבים (אם עדיין שם), שאריות מהרכב הפוגע (צבע, חלקי פלסטיק), תמרורים, כביש, מזג אוויר. תמונות לא משקרות. הן מספרות את הסיפור הכי מדויק שאפשר.
- סרטוני אבטחה ודאש-קאם: אם יש מצלמות בסביבה (בתי עסק, בתים פרטיים, רמזורים), נסו לברר אם הקליטו את האירוע. אם לכם או לרכב אחר בסביבה יש מצלמת דאש-קאם, זה יכול להיות הראיה המנצחת. אל תהססו לבקש.
3. דו”ח משטרה: הכרח בל יגונה
המשטרה תגיע (או שתצטרכו להגיע לתחנה). חשוב לוודא שמוגש דו”ח מפורט על התאונה. גם אם הרכב הפוגע לא ידוע, הדו”ח מתעד את המקרה הרשמי. הוא מהווה אסמכתא ראשונית וקריטית להמשך הטיפול.
שאלות נפוצות – האם אתם יודעים הכל?
- ש: חייבים להזעיק משטרה גם אם הנזק קל?
ת: בהחלט! גם אם הנזק נראה קל, וגם אם אין נפגעים ברורים לעין, דו”ח משטרה חיוני להמשך הטיפול. פגיעות רבות מתגלות רק לאחר זמן מה, ובלי דו”ח רשמי – יהיה קשה מאוד להוכיח את הקשר לתאונה. - ש: מה אם אין לי שום פרט על הרכב הפוגע? איך אוכל לתבוע?
ת: גם ללא פרטים מזהים על הרכב הפוגע, יש לכם זכות לתבוע פיצויים! זהו אחד המקרים העיקריים שבהם קרן “קרנית” נכנסת לתמונה. נרחיב על כך בהמשך.
קרנית: הפתרון המפתיע כשכולם נעלמים
כאן מגיע השחקן המרכזי בסיפור: קרנית – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. זוהי גוף שהוקם מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל”ה-1975, במטרה לדאוג שגם מי שנפגע בתאונה שבה אין ביטוח חובה בתוקף או כשהנהג הפוגע אינו ידוע (כמו בתאונת פגע וברח), לא יישאר ללא פיצוי. במילים פשוטות: קרנית היא הכתובת שלכם כשנדמה שאין כתובת אחרת.
1. כשאין כתובת: תפקידה הייחודי של קרנית
העיקרון המנחה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים הוא אחריות מוחלטת. כלומר, לא צריך להוכיח אשמה, אלא רק שהייתה תאונת דרכים כהגדרתה בחוק ונגרם נזק גוף. הבעיה בתאונת פגע וברח היא שאין מי שייקח את האחריות – אין חברת ביטוח חובה של הרכב הפוגע. כאן נכנסת קרנית, כמעין “ביטוח חובה לנהג אלמוני”. היא למעשה ממלאת את מקומה של חברת הביטוח שלא קיימת או לא ידועה.
2. התנאים המרכזיים לתביעה מול קרנית: אל תטעו!
כדי שקרנית תשלם, יש לעמוד במספר תנאים. תנאים אלו הם לא המלצה, אלא דרישות חוקיות קפדניות. כל טעות קטנה עלולה לעלות לכם ביוקר.
- הוכחת התאונה: זה נשמע מובן מאליו, אבל בתאונת פגע וברח, זה האתגר המרכזי. עליכם להוכיח שאכן קרתה תאונה. כאן נכנסות לתמונה הראיות שאספתם בשטח: עדים, צילומים, דו”ח משטרה, תיעוד רפואי ראשוני עליהם להוכיח כי פעלתם בשקידה סבירה לאתר את נהג הרכב הפוגע, זהו תנאי בסיסי.
- הוכחה שהרכב הפוגע לא ידוע: עליכם להוכיח שעשיתם כל שביכולתכם ובשקידה סבירה לגלות את פרטי הרכב הפוגע, אך ללא הצלחה. זה כולל פנייה למשטרה, ניסיון לאתר עדים, וכו’. קרנית לא תשלם אם התרשלתם בחיפוש.
- קשר סיבתי: יש להוכיח שהנזק הגופני נגרם כתוצאה ישירה מהתאונה. התיעוד הרפואי מתחילת הדרך, כמו דו”ח אמבולנס וביקור בחדר מיון או אצל רופא, קריטיים בהוכחת קשר זה.
- תאונה מוגדרת בחוק: התאונה צריכה לעמוד בהגדרה המשפטית של “תאונת דרכים” כפי שנקבעה בחוק. וכי הרכב המעורב עונה להגדרת רכב מנועי, אלו שני נושאים שהם תנאי לחבותה של קרנית כלפיכם. קרנית תפצה רק כאשר מדובר באירוע תאונת דרכים שנגרם על רכב העונה להגדרת רכב מנועי.
שאלות נפוצות – ומה עם הנזק לרכב?
- ש: האם קרנית מפצה גם על נזקי רכוש (נזק לרכב שלי)?
ת: לא. קרנית מפצה אך ורק על נזקי גוף. נזק לרכוש אינו מכוסה על ידי קרנית. במקרה כזה, תצטרכו להפעיל את פוליסת הביטוח המקיף שלכם (אם קיימת) ולספוג את ההשתתפות העצמית וירידת ערך הרכב. - ש: כמה זמן יש לי להגיש תביעה לקרנית?
ת: עקרונית, תקופת ההתיישנות בתביעות נזקי גוף היא 7 שנים מיום התאונה. יחד עם זאת, חשוב לא להתמהמה. ככל שתגישו מוקדם יותר, כך קל יותר לאסוף ראיות ולבסס את התביעה. במקרים של קטינים, תקופת ההתיישנות מתחילה להיספר רק כשהם מגיעים לגיל 18.
הסוד לניצחון? להבין את המורכבות – 3 מפתחות קריטיים
הבנתם שקרנית היא המוצא. אבל מכאן מתחיל האתגר האמיתי. תאונת פגע וברח אינה עוד תביעה סטנדרטית. היא מורכבת בהרבה, ודורשת גישה שונה לחלוטין. זה כמו לפתור תעלומת רצח כשכל הראיות הושמדו. כמעט.
1. הוכחת המקרה: כשאין למי להתנצל
בתאונת פגע וברח, אתם צריכים להוכיח ש”היה אירוע”. המשטרה אולי תסגור את התיק מחוסר עניין לציבור (או חוסר יכולת לאתר את הפוגע), אבל זה לא אומר שזה סוף פסוק עבורכם. דו”ח המשטרה הוא נקודת פתיחה, אבל לא מספיק. כאן נכנס לתמונה ניתוח עמוק של הזירה, של הנזקים, של עדויות (גם עקיפות), ואפילו ניתוח הנדסי של אופן הפגיעה. לדוגמה, סוג הפגיעה ברכב שלכם או בסביבה יכול להעיד על סוג הרכב הפוגע, מהירותו, וכיוון הגעתו. זה לא עניין של מה בכך, ודורש ידע טכני לא מבוטל.
2. הנזק הרפואי: כל פרט חשוב פי 7
הוכחת הנזק הגופני והקשר הסיבתי לתאונה היא לב ליבה של כל תביעת נזקי גוף. בתאונת פגע וברח, זה מורכב עוד יותר. למה? כי חברות הביטוח (ובמקרה זה קרנית) נוטות להיות סקפטיות יותר כשהצד הפוגע אינו ידוע. ישנה נטייה לחשוב שאולי הפגיעה לא אירעה בדיוק כפי שאתם מתארים, או שאולי היא קשורה לאירוע אחר. לכן:
- תיעוד רפואי יומיומי: כל ביקור אצל רופא, כל בדיקה, כל טיפול – תיעדו הכל. הקפידו שהרופאים יציינו בפירוש את הקשר לתאונה.
- מעקב רפואי עקבי: אל תהססו לפנות לטיפולים, בדיקות והתייעצויות רפואיות. הקשר הסיבתי חייב להיות ברור ורציף. הפסקות בטיפול או אי הגעה לרופאים, עלולות להתפרש כהחלמה או כהעדר כאב.
- חוות דעת רפואיות: במקרים מורכבים, ייתכן שיהיה צורך בחוות דעת של מומחים רפואיים פרטיים, שיאשרו את הקשר בין התאונה לפגיעה, ויעריכו את שיעור הנכות הצפוי. זהו שלב קריטי בקביעת גובה הפיצויים.
3. הזכויות מעבר לקרנית: מעטפת הגנה שלמה
הסיפור לא מסתיים בקרנית. נפגע בתאונת פגע וברח, במיוחד אם מדובר בפגיעה קשה, זכאי לעיתים קרובות לפיצויים וסיוע ממקורות נוספים. חשיבותה של ראייה רחבה ואסטרטגית היא עצומה.
- המוסד לביטוח לאומי: אם התאונה אירעה בדרך לעבודה, מהעבודה, או במהלכה, ייתכן והיא תוכר כתאונת עבודה. המשמעות היא זכאות לדמי פגיעה, קצבת נכות מעבודה (אם נקבעה נכות), שיקום, שירותים מיוחדים, ניידות ועוד. ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי הן אתגר בפני עצמן, ודורשות ליווי מקצועי ככול שאין קשר לעבודה אז ניתן לפנות למדור נכות כללית.
- פוליסות ביטוח פרטיות: האם יש לכם ביטוח חיים? ביטוח אובדן כושר עבודה? ביטוח נכות? קרן פנסיה? רבים שוכחים או לא יודעים שפוליסות אלו יכולות להעניק פיצוי משמעותי במקרים של נזקי גוף ופגיעה בכושר העבודה.
- התאמות דיור וצרכים מיוחדים: במקרים של פגיעות קשות (כמו צמח, פראפלגיה, קוואדרופלגיה, קטיעות), הצרכים הם עצומים – שיקום ארוך, אביזרי עזר, התאמת הבית, רכב מיוחד. חשוב לדאוג שכל הצרכים הללו יקבלו מענה ומימון ראוי, גם אם אינם כלולים בסל הבריאות הרגיל. לדוגמה, קבלת הפרוטזות הטובות והמתקדמות ביותר מבחינה טכנולוגית, גם אם הן יקרות מאוד, היא זכות שיש להילחם עליה.
שאלות נפוצות – האם זה לא מסובך מידי?
- ש: האם אני חייב עו”ד כדי לתבוע את קרנית?
ת: עקרונית, לא. בפועל, זו טעות קריטית. תביעה מול קרנית, ובטח שבטח תאונת פגע וברח, היא עניין מורכב ומאתגר. קרנית אינה פועלת כארגון צדקה, והיא תדחה תביעות אם לא עומדים בכל התנאים הקפדניים. ללא ליווי משפטי מקצועי, הסיכוי למיצוי זכויות מלא נמוך מאוד. עורך דין מנוסה ידע לנווט בין המכשולים, לאסוף את הראיות הנכונות, ולנהל את המו”מ מול קרנית באופן אפקטיבי. - ש: כמה עולה עורך דין כזה?
ת: עורכי דין בתחום נזקי הגוף עובדים בדרך כלל על בסיס “שכר טרחה באחוזים מהפיצוי”. כלומר, אתם לא משלמים שום דבר מראש, ושכר הטרחה משולם רק בסוף ההליך, מתוך כספי הפיצויים שתקבלו בתאונות דרכים שכר הטרחה קבוע בכללי לשכת עורכי הדין ומשולם בסופו של דבר על ידי חברת הביטוח כך שבפועל אתם לא באמת נושאים בעלות שכר הטרחה. זה מאפשר לכם לקבל ייצוג מקצועי מבלי לדאוג לעלויות בטווח המיידי כל עורכי הדין גובים את אותו שכר הטרחה ככה שאין באמת הצדקה שלא לקחת את הטוב ביותר.
מלחמת מוחות: למה עורך דין שרואה ארבעה צעדים קדימה?
בתאונת פגע וברח, זה לא רק עניין של משפטים. זהו קרב שחמט מורכב, כשבצד השני יושבים אנשי מקצוע מבריקים (מטעם קרנית וחברות הביטוח) שתפקידם להקטין את החשיפה הכספית שלהם. כאן נכנסת לתמונה חשיבה אסטרטגית, יצירתיות, והבנה עמוקה לא רק בחוק, אלא גם בעולמות תוכן נוספים.
1. כשהידע הוא הכוח: מעבר לסעיף בחוק
עורך דין שמתמחה בתחום זה אינו רק משפטן. הוא מנתח זירות, מבין בציוד מכני הנדסי, למה זה חשוב? כי בתאונות רבות, במיוחד אלה הקשורות לתאונות עבודה או מעורבות ציוד כבד, ההבנה הטכנית היא זו שמכריעה בשאלה האם רכב הינו רכב מנועי ואז האחריות לשלם היא של קרנית או שמדובר ברכב שאינו עונה להגדרת רכב מנועי ולכן קרנית פטורה.
2. שליטה בתהליך: להוביל במקום להיגרר
התהליך המשפטי יכול להיות ארוך ומתיש. חברות הביטוח יודעות זאת ומנסות “לגרור” את התהליך בתקווה שתתייאשו ותסכימו לפשרה נמוכה. עורך דין מנוסה יודע לנהל את התיק באופן אקטיבי, לא רק להגיב. הוא יוזם מהלכים, מגיש חוות דעת, מופיע בוועדות רפואיות ומנהל משא ומתן אסרטיבי, תוך שהוא מוודא שמשפחת הנפגע היא זו ששולטת בהליך ומכווינה אותו לפי רצונה, ולא נכנעת ללחצים או להצעות נמוכות. הוא ה”מוח” מאחורי הקלעים, שתמיד כמה צעדים קדימה.
3. מנהיגות ושינוי חברתי: הלוחם שמייצג את כולם
עורך דין שבאמת מאמין במאבק למען נפגעים, לא מסתפק בטיפול בתיקים פרטניים. הוא הופך ל”שגריר” של הנפגעים בזירה הציבורית. כאשר הוא מופיע בוועדות הכנסת, מתראיין בכלי התקשורת או משמש כיועץ משפטי לפורומים למניעת תאונות, הוא מעלה את המודעות לנושא, נאבק על שינויי חקיקה ודורש אכיפה יעילה יותר. זהו לא רק עניין של ידע, אלא של שליחות. פרס דרור לשינוי חברתי, שהוענק לפורום למניעת תאונות עבודה בזכות פעילותו, הוא עדות לכך שהמאבק הוא רחב ומשפיע על חיי אלפים. עו”ד אסל ניהל מאבק ציבורי גם כנגד קרנית והוא זה שחשף שקרנית שילמה למעלה מ 110 מליון שקלים לעורכי דין שייצגו אותה ללא מכרז וזאת תוך הפרת חוק חובת מכרזים שחל על קרנית קרן ציבורית אשר מבוקרת על ידי מבקר המדינה.
שאלות נפוצות – מה עוד צריך לדעת?
- ש: האם תאונת אופנוע פגע וברח שונה מתאונת רכב?
ת: העקרונות הבסיסיים של תאונת פגע וברח נשארים זהים בין אם מדובר באופנוע או ברכב פרטי. - ש: מה קורה אם הפוגע נמצא אחרי שהגשתי תביעה לקרנית?
ת: במצב כזה, התביעה נגד קרנית הופכת לתביעה נגד חברת הביטוח של הרכב הפוגע. קרנית בעצם תצא מהתמונה, וחברת הביטוח של הפוגע תיכנס לנעליה ותשלם את הפיצויים. זהו אירוע חיובי, שכן בדרך כלל הליך התביעה מול חברת ביטוח מוכרת יהיה מעט פחות מורכב מול קרנית.
השורה התחתונה: לא נשארים לבד מול הבלתי נודע
תאונת דרכים פגע וברח היא חוויה קשה, משפילה ומערערת ביטחון. ההלם הראשוני, הכאב הפיזי, ולצידם חוסר האונים והתסכול על כך שהאחראי נעלם – כל אלה יכולים להשאיר אתכם עם תחושה קשה של “אז מה עכשיו?”. אבל זה לא סוף הסיפור. למעשה, זו רק ההתחלה של המאבק על הזכויות שלכם.
זכרו, החוק עומד לצידכם, וקרן “קרנית” קיימת בדיוק עבור מקרים כאלה. הדרך למיצוי זכויותיכם המלאה עוברת דרך איסוף קפדני של ראיות, תיעוד רפואי מדויק, ובעיקר, ליווי משפטי מקצועי. ליווי כזה לא רק ינווט אתכם בבירוקרטיה ובמורכבות המשפטית, אלא גם יביא לשולחן ידע טכני, ראייה אסטרטגית, וניסיון חיים שיבטיחו שאתם לא רק “מקבלים משהו”, אלא מקבלים את כל מה שמגיע לכם. וזה, תאמינו לנו, יכול להיות הבדל של מיליונים, והבדל מהותי באיכות החיים שלכם ושל משפחתכם. אז אל תישארו לבד. צעד ראשון? פשוט לקחת את השליטה בחזרה לידיים שלכם.
עו”ד ישראל אסל, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B), הקים את משרדו בשנת 2006 ומתמחה בייצוג נפגעי גוף פרטיים בתאונות דרכים, תאונות עבודה ומקרי רשלנות. הוא מטפל באופן אישי בתיקים מורכבים של נפגעים קשים, לרבות במצב וגטטיבי, פראפלגיה, קוואדרופלגיה וקטיעות גפיים, תוך מתן מעטפת שיקום מלאה והתאמות דיור. המשרד מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בתחום התעשייה, חקלאות וציוד הנדסי, ונחשב למוביל בתחום.

המשרד מייצג נפגעים מול ביטוח לאומי, לרבות בוועדות רפואיות ועררים, ומתמחה בייצוג נפגעי גוף בתביעות מול חברות הביטוח. עו”ד אסל מקפיד לפעול ביצירתיות בתיקים, תוך ראייה כלכלית ואסטרטגית של ההליך, משלב ידע משפטי, טכני והנדסי ייחודי, מה שמחזק את עמדת לקוחותיו מול חברות הביטוח והקבלנים.
עו”ד אסל פעיל ציבורית, משמש כיועץ המשפטי לפורום למניעת תאונות עבודה ומוביל מאבקים לשיפור הבטיחות בענף הבנייה. בזכות פעילותו הוענק לפורום פרס דרור לשינוי חברתי על ידי שופטת העליון בדימוס דליה דורנר. עו”ד אסל יזם את הקמת יחידת פל”ס בלהב 433, קידם עדכוני נהלים במשרד העבודה ותמך בתקני פיגומים חדשים. הוא מופיע תדיר בוועדות הכנסת ובתקשורת, ומשפיע על קביעת מדיניות למניעת תאונות עבודה.
* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.