למרבה הצער אירעו בשנים האחרונות אין ספור תאונות באתרי בנייה תשתית וכבישים בהן נדרסו למוות עובדים, מודדים ומהנדסים ע”י משאיות שנסעו לאחור או על ידי משאיות פרקית להובלת עפר.
פירקית לעבודות עפר
השימוש בכלים הללו הפך למאוד מאוד נפוץ בעשור האחרון וכך גם התאונות. הפרקית הינה כלי מיוחד הרשום אצל רשם הציוד ההנדסי ואינה נחשבת לכלי רכב מנועי ולכן עילת תביעה שיש לניזוק הנפגע מכלי זה היא עילה נזיקית אפילו אם מוצג ביטוח חובה לפירקית. זהו כלי צמ”ה המחויב בביטוח מיוחד לכיסוי אחריות מפעיל הכלי לנזקי גוף שגרם לצד ג’.
הפרקית נועדה לעבודה בתנאי שטח קשים, יכולת העמסה שלה גבוהה יותר ממשאית “היבר” רגילה. לצורך פריקת העפר ממנה, הפרקית יכולה להרים “הייבר” גם בשטח פריקה משופע. במקומות שמשאית “היבר” רגילה עלולה להתהפך תוך כדי פריקה.
מהירות הנסיעה באתר של משאיות אלו גבוהה, בשל הגלגלים הגדולים והעבירות המצויינת, שדה הראייה של הנהג מוגבל במיוחד בנסיעה לאחור או כשאדם מתקרב לחלק הקדמי של הפרקית. לכן כלי זה הינו כלי מסוכן שגרם אין ספור תאונות דריסה.

בעקבות תאונה קטלנית באתר תשתית בכביש 4 שבה נדרס למוות על ידי פרקית מהנדס, הטיח עו”ד אסל ביקורת קשה בכתבה ל YNET כנגד מחדלי החקירה של מנהל הבטיחות בעבודה
ואמר כי “שנת 2023 מסתמנת כשנת דמים באתרי עבודות הבנייה. יש מחדל חקירתי ענק של מנהל הבטיחות בעבודה – הוא לא מבצע חקירות מקצועיות, מגיע לזירה באיחור לאחר שמשובשות ראיות. יש חוסר רצון בולט לחקור את האירוע ואין יכולת להכין בסיס ראייתי מקצועי מספיק להעמדה לדין”.
לדבריו, “כל זאת, בשילוב עם חוסר המעש של התביעה הראשית במנהל הבטיחות בעבודה, מביא לתוצאה שאין כל אכיפה והרתעה פלילית. לכן, חרף הגדלת מספר המפקחים במנהל הבטיחות בעבודה, הדבר לא הביא עדיין לעלייה במספר כתבי האישום ולירידה משמעותית במספר ההרוגים”.